Sak 433/20-123, 02.10.2020
Anmeldelsen:
A anmeldte flere ansatte i politiet. Anmeldelsen gjaldt As opplevelse i forbindelse med at hun innga anmeldelse til politiet i juni 2020. Anmeldelsen til Spesialenheten gjaldt dels måten A ble tatt imot av politiet ved fysisk oppmøte og per telefon, og dels behandlingen av anmeldelsen og oppfølgingen av den.
Spesialenhetens vurdering:
A var sterkt uenig i politiets henleggelse av hennes anmeldelse, som gjaldt bedrageri. A var også misfornøyd med at politiet ikke tok henne på alvor da hun ringte fordi hun følte seg truet. Hun fikk beskjed om å ringe 112 hvis hun sto overfor en konkret trussel. A hadde ikke klaget på henleggelsen.
Det er påtalemyndigheten som avgjør hvorvidt en sak skal etterforskes eller
henlegges. Om en straffesak skal etterforskes, hvordan etterforskingen skal gjennomføres, og påtalemyndighetens bevisvurdering, er i stor grad basert på skjønnsmessige vurderinger av flere forhold. Det tilligger ikke Spesialenheten å gå nærmere inn i de skjønnsmessige vurderinger som har blitt gjort i forbindelse med beslutning om henleggelse. Beslutninger om henleggelse kan påklages til overordnet påtalemyndighet innen nærmere angitte frister, uten at denne muligheten var benyttet. Det var ikke opplysninger i saken som sannsynliggjorde at det skjønn som var utøvd var så mangelfullt at det var opptrådt straffbart. Det var heller ikke sannsynlig at ansatte i politiet hadde opptrådt straffbart ved måten A ble behandlet på ved sine henvendelser til politiet.
Spesialenhetens avgjørelse:
Saken er henlagt uten etterforsking.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven § 171 om tjenestefeil.