Sak 451/21-123, 17.09.2021
Anmeldelsen:
A anmeldte samtlige polititjenestepersoner for ikke å ha blitt behandlet seriøst ved inngivelse av anmeldelse og for at telefonoppringninger til politiets nødnummer og sentralbord hadde blitt brutt/ubesvart.
Spesialenhetens vurdering:
Av innhentede dokumenter fremgikk at A hadde fått snakke med en tjenesteperson ved oppmøte på politivakta, fått mulighet til å inngi anmeldelse og opplevde seg godt ivaretatt. A hadde også fått veiledning og forklaring av tjenestepersonen.
Politiets oppgaver og nærmere retningslinjer for politiets tjenesteutførelse følger av
politiloven og politiinstruksen. Blant annet skal politiet avdekke og stanse kriminell
virksomhet og forfølge straffbare forhold og yte borgerne hjelp og tjenester i
faresituasjoner, når forholdene tilsier at bistand er påkrevet og naturlig, jf. politiloven § 2
nr. 3 og nr. 4.
Politiets nødnummer 112 skal kun benyttes når det er behov for øyeblikkelig hjelp og i
akutte situasjoner. Det ligger under operasjonsleders oppgaver og skjønn og ta stilling til hvilke henvendelser og oppdrag som skal prioriteres til enhver tid.
Både personkrets av mistenkte og mulig straffbart forhold, var mangelfullt konkretisert.
Spesialenheten iverksatte ikke etterforsking. Det var ikke sannsynlig at politiet hadde opptrådt straffbart.
Spesialenhetens avgjørelse:
Saken er henlagt uten etterforsking.
Rettslig grunnlag: Straffeloven § 171 om tjenestefeil.