Sak 289/21-123, 05.08.2021
Anmeldelsen:
A anmeldte politidistriktet for ikke å ha besvart henvendelser og for å ha gitt feilaktige opplysninger om saksbehandlingen.
Bakgrunnen for anmeldelsen til Spesialenheten var at A hadde inngitt en anmeldelse til politidistriktet for forsøk på bedrageri. Denne saken ble henlagt. A opplyste at han ved flere anledninger hadde henvendt seg til politidistriktet og statsadvokaten i etterkant av henleggelsen uten å få svar henvendelsene. Da han først fikk svar var fremstillingen om saksbehandlingen fra politidistriktet feilaktig.
Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten iverksatte ikke etterforsking. Det var ikke sannsynlig at politiet hadde opptrådt straffbart. Ved vurderingen la Spesialenheten vekt på at de feil som var begått i klagesaksbehandlingen i straffesaken, ved at svar hadde uteblitt over et lengre tidsrom, ikke var av en slik art eller karakter at de verken isolert eller samlet sett kunne lede til straffbarhet. Spesialenheten bemerket også at kvalitetssikring av politiets og påtalemyndighetens saksbehandling som utgangspunkt ligger utenfor vårt mandat. Det er politi- og påtalemyndighetens oppgave å vurdere om en sak skal tas opp til etterforsking, hvilke etterforskingsmessige ressurser som skal brukes på den enkelte sak og foreta den skjønnsmessige vurdering av om en sak skal henlegges. Spesialenheten presiserte at en eventuell misnøye med en henleggelse måtte forfølges ved klage til overordnet påtalemyndighet, noe A hadde gjort i denne saken. Statsadvokaten hadde opprettholdt politiets henleggelse.
Spesialenhetens avgjørelse:
Saken er henlagt uten etterforsking.
Rettslig grunnlag: Straffeloven § 171 om tjenestefeil.