• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Anmeldelse for tjenestefeil ved å ha unnlatt å besvare henvendelser og ved å ha gitt uriktige opplysninger om saksbehandlingen

Anmeldelse for tjenestefeil ved å ha unnlatt å besvare henvendelser og ved å ha gitt uriktige opplysninger om saksbehandlingen

23. august 2021 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser Oslo politidistrikt

Sak 289/21-123, 05.08.2021

Anmeldelsen:

A anmeldte politidistriktet for ikke å ha besvart henvendelser og for å ha gitt feilaktige opplysninger om saksbehandlingen.

Bakgrunnen for anmeldelsen til Spesialenheten var at A hadde inngitt en anmeldelse til politidistriktet for forsøk på bedrageri. Denne saken ble henlagt. A opplyste at han ved flere anledninger hadde henvendt seg til politidistriktet og statsadvokaten i etterkant av henleggelsen uten å få svar henvendelsene. Da han først fikk svar var fremstillingen om saksbehandlingen fra politidistriktet feilaktig.

Spesialenhetens vurdering:

Spesialenheten iverksatte ikke etterforsking. Det var ikke sannsynlig at politiet hadde opptrådt straffbart. Ved vurderingen la Spesialenheten vekt på at de feil som var begått i klagesaksbehandlingen i straffesaken, ved at svar hadde uteblitt over et lengre tidsrom, ikke var av en slik art eller karakter at de verken isolert eller samlet sett kunne lede til straffbarhet. Spesialenheten bemerket også at kvalitetssikring av politiets og påtalemyndighetens saksbehandling som utgangspunkt ligger utenfor vårt mandat. Det er politi- og påtalemyndighetens oppgave å vurdere om en sak skal tas opp til etterforsking, hvilke etterforskingsmessige ressurser som skal brukes på den enkelte sak og foreta den skjønnsmessige vurdering av om en sak skal henlegges. Spesialenheten presiserte at en eventuell misnøye med en henleggelse måtte forfølges ved klage til overordnet påtalemyndighet, noe A hadde gjort i denne saken. Statsadvokaten hadde opprettholdt politiets henleggelse.

Spesialenhetens avgjørelse: 

Saken er henlagt uten etterforsking.

Rettslig grunnlag: Straffeloven § 171 om tjenestefeil.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media