Sak 240/21-123, 07.10.2022
Anmeldelsen:
Tjenestepersoner i politiet ble anmeldt for ulovlig ransaking.
Spesialenhetens vurdering:
Politiet mistenkte ansatt på en restaurant og fem personer som befant seg utenfor restauranten for bruk og/eller besittelse av narkotika, samt omsetning av narkotika fra restauranten. Alle seks ble personransaket, hvorav fire i tillegg måtte ta av seg klærne og tre av disse igjen måtte ta av seg undertøy og løfte på kjønnsorganet og/eller bøye seg ned. Ransakingen av den ansatte og lokalene styrket mistanken om bruk av narkotika, men ga ingen videre holdepunkter for omsetning av narkotika. Ingen av tjenestepersonene kontaktet påtalejurist i forbindelse med oppdraget. Det ble kun opprettet én straffesak etter hendelsen, hvor den ansatte ble anmeldt for bruk av narkotika. Personransakingene ble ikke dokumentert utover at det ble ført i politioperativt system (PO-logg) at politiet «sjekker folk/ransaker». Kun tre av de seks personene som ble ransaket ble registrert som siktet/mistenkt i PO-loggen. Én person ble verken identifisert i PO-loggen eller i straffesaken som ble opprettet.
Spesialenheten mente at politiet selv kunne beslutte ransaking av den ansatte og lokalene, men at de ikke hadde kompetanse til å beslutte ransaking av de øvrige tilstedeværende. Spesialenhetens etterforsking avdekket uklare ansvarsforhold og mangelfulle hjemmelsgrunnlag både materielt og personelt for så inngripende ransakinger som ble foretatt. På stedet var det flere tjenestepersoner som trodde at jourhavende jurist var kontaktet, uten at det var tilfelle. Aksjonen var heller ikke betryggende ledet. Politiaksjonen var i hovedsak et utslag av en metodebruk som syntes å være akseptert i politidistriktet på det aktuelle tidspunktet og i tid før riksadvokatens brev 9. april 2021.
Spesialenheten kom til at det ikke var tilstrekkelig bevis for at tjenestepersonene hadde opptrådt grovt uaktsomt fordi de handlet i tråd med praksis som det ble oppfordret til, og som var anerkjent på et visst ledelsesnivå. For de involverte tjenestepersoner er saksforholdet derfor henlagt etter bevisets stilling eller som intet straffbart forhold anses bevist. Saken har budt på atskillig tvil, og både personlig ansvar og straffansvar for politidistriktet har vært nøye vurdert.
Spesialenheten sendte saksforholdet til administrativ gjennomgang hos politidistriktet og Politidirektoratet, samt statsadvokaten for oppfølging i fagledelsen.
Spesialenhetens avgjørelse:
For to tjenestepersoner er saken er henlagt etter bevisets stilling.
For seks tjenestepersoner ble saken henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven § 172 om tjenestefeil.
Administrativ vurdering:
Saken er sendt til politidistriktet for administrativ vurdering.