• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Anmeldelse for unødig bruk av makt

Anmeldelse for unødig bruk av makt

16. april 2021 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser Oslo politidistrikt

Sak 605/20-123, 08.04.2021

Anmeldelsen:

A anmeldte tjenesteperson B for unødig bruk av makt. A nektet å opplyse personalia til en billettkontrollør fra Ruter på Jernbanetorget i Oslo. Billettkontrolløren fikk bistand av politiet. B besluttet å innbringe A til politistasjonen. Han satte håndjern på A før han førte ham gjennom Jernbanetorget til politibilen. B opplyste til A at bruken av håndjern var begrunnet i at han fryktet for at A ville stikke av. A opplevde det som ydmykende å bli ført gjennom Jernbanetorget på den måten og mente også at det var unødvendig at han måtte ha på håndjern.

Åsted: Offentlig sted

Oppdrag: Orden

Ruspåvirkning: Nei

Maktbruk: Etterforskingsresultatet viste at politiet brukte håndjern

Skader: Ingen fysiske skader

Spesialenhetens vurdering:

Politiet har hjemmel til å innbringe til arresten personer som ikke oppgir personalia når politiet forlanger det.

Politiet har også anledning til å bruke håndjern der forholdene gir grunn til frykt for

at vedkommende vil flykte. Politiet skal opptre med omtanke for personens integritet slik at han ikke blir utsatt for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.

A ville ikke opplyse personalia til politiet, og politiet hadde da hjemmel til å innbringe ham. En naturlig konsekvens av dette var at A måtte føres fra Ruters lokaler og til politibilen som skulle transportere ham til arresten. B skulle eskortere A alene, og Spesialenheten kunne ikke se at det var opplysninger i saken som gjorde det sannsynlig at B hadde opptrådt straffbart ved å beslutte innbringelse og å benytte håndjern på A. Heller ikke det at A trolig ble observert av mange, siden Jernbanetorget er en sentral plass i Oslo sentrum, kunne medføre straffansvar for B. Det var ut fra opplysningene i saken ikke sannsynlig at B hadde opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar.

Spesialenhetens avgjørelse: 

Saken er henlagt uten etterforsking.

Rettslig grunnlag: Straffeloven § 171 om tjenestefeil.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde