PÅSTAND OM TJENESTEFEIL FOR IKKE Å SVARE PÅ KLAGER OG HENVENDELSER
Politidistrikt:
Sør-Øst politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte politimesteren B for ikke å ha besvart hans klager innen en måned, slik retningslinjene tilsier. A mente også at flere av hans anmeldelser ikke var bekreftet mottatt av politiet.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil
Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten ba i e-post til A at han konkretiserte hvilke klager og anmeldelser han mente ikke var besvart og håndtert. I sitt svar nevnte A syv saker han hadde anmeldt uten å få bekreftelse fra politidistriktet. Han opplyst at han generelt ikke fikk svar på sine henvendelser til politiet. Han erkjente at han hadde fått noen svar, men mente dette ikke var tilstrekkelig. Dokumentasjon fra politidistriktet viste at A var registrert med en svært omfattende mengde saker i politiets straffesaksregister, hovedsakelig som fornærmet, og at politidistrikt hadde håndtert en meget stor mengde henvendelser fra ham i perioden 2009 til 2017. Etter at A hadde inngitt anmeldelse til Spesialenheten, hadde politidistriktet registrert en rekke nye saker fra A.
Spesialenheten iverksatte ikke etterforsking. Det var ikke sannsynlig at politiet hadde opptrådt straffbart.
Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking.