• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 161/15-123 – 07.08.2015

Sak 161/15-123 – 07.08.2015

12. november 2015 Midt-Nord / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE FOR BRUDD PÅ TAUSHETSPLIKTEN
A anmeldte politiet for å ha gitt opplysninger til pressen i en sak hvor A`s mindreårige nevø (B) ble identifisert som følge av presseoppslaget i nærmiljøet. B var etterforsket for grovt bedrageri, mistenkt for å ha opprettet en nettprofil og utgitt seg for å være en kvinnelig prostituert, og på den måten fått menn til å forhåndsbetale for seksuelle tjenester. Saken ble omtalt i lokalpressen og senere i regionpressen.
Tjenestemann C ble avhørt som mistenkt. Spesialenheten gjennomgikk de aktuelle nyhetsartiklene.
Tjenestemann C forklarte at informerte journalisten om at en ungdom bosatt på det aktuelle stedet var anmeldt og mistenkt for bedrageri. Han opplyste også at det var gjennomført ransaking hjemme hos gutten, og at han hadde erkjent forholdet. C kunne ikke huske at han kom med opplysninger som kunne identifisere gutten, og hadde vært sparsom med opplysninger grunnet guttens unge alder. C oppfattet at journalisten hadde innhentet opplysninger om saken også fra andre.
Saken ble vurdert i forhold til straffeloven § 121, første ledd om brudd på taushetsplikten. Enhver som er ansatt i politiet har taushetsplikt om det han gjennom arbeidet får vite om noens personlige forhold, jf. politiregisterloven § 23 første ledd nr. 1. Taushetsplikten er ikke til hinder for at allmennheten gis opplysninger fra straffesak når dette er nødvendig for å ivareta straffeforfølgningens allmennpreventive virkning, for offentlig kontroll med myndighetsutøvelsen og for å gi saklig og nøktern informasjon om hendelser av allmenn interesse, jf. politiregisterloven § 34 pkt. 1. Dette er nærmere regulert i politiregisterforskriften § 9-8.
Det var i artikkelen gjengitt opplysninger som for enkelte i lokalmiljøet kunne antas indirekte å kunne identifisere B. Samtidig var det Spesialenhetens vurdering at innbyggertallet i X kommune i seg selv ikke innebar en gjennomsiktighet som særlig måtte hensyntas. Det ble uansett ikke funnet bevist at tjenestemann C hadde gitt opplysninger til journalisten som innebar brudd på lovbestemt taushetsplikt. Det ble også vist til at journalisten også hadde mottatt opplysninger fra andre.
Saken ble henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde