• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 173/14-123 – 21.08.2014

Sak 173/14-123 – 21.08.2014

7. januar 2014 Sammendrag av saker / Våre avgjørelser / Vest

ANMELDELSE FOR TJENESTEUNNLATELSE OG GROV UFORSTAND I TJENESTEN
A anmeldte politiet for å ha unnlatt å ta imot anmeldelse fra ham og for uprofesjonell behandling. A var i konflikt med en person (B) og ønsket å anmelde en trussel fra B. A ringte tillensmannskontoretfor å anmelde forholdet. Han ble bedt om å møte opp ved lensmannskontoret førstkommende virkedag. Ved oppmøte fikk A beskjed om at det ikke var kapasitet til å ta imot anmeldelsen, men at han ville bli kontaktet så snart det var ledig kapasitet. Førstkommende virkedag hadde B møtt opp og anmeldt A for telefonsjikane. Det ble utferdiget et besøksforbud der A fikk forbud mot å kontakte B. A har stilt spørsmål ved hvorfor B fikk anledning til å anmelde ham når det ikke var kapasitet til å ta imot en anmeldelse fra A. Videre har A anført at polititjenestepersonen han var i kontakt med på telefonen var svært bastant, at han ikke tok A`s frykt på alvor og at polititjenestepersonen til slutt la på røret uten å avslutte samtalen på en skikkelig måte.A har muntlig redegjort for hele saken og for sin konflikt med B overfor Spesialenheten. A har forklart at han ikke ønsker noen i politiet straffedømt i anledning saken, men at han ønsker en unnskyldning fra politidistriktet fordi de ikke behandlet ham profesjonelt nok.
Spesialenheten innhentet dokumentene i politiets straffesak der A anmeldte B, og straffesaken der B anmeldte A. Begge sakene var henlagt. Videre ble politiets oppdragslogg innhentet.
Det at en anmelder ikke umiddelbart gis anledning til å inngi anmeldelse, at denne ikke gis anledning til å anmelde på telefon eller det at anmelder på grunn av kapasitetsproblemer blir anmodet om å komme igjen på et senere tidspunkt kan ikke uten videre føre til straffansvar. Momenter ved denne vurderingen vil blant annet være innholdet i det som ønskes anmeldt, samt en konkret vurdering av kapasitet.
Den opptreden som ble beskrevet kunne vanskelig være av slik karakter at den kunne betegnes som kvalifisert klanderverdig.
Saken ble henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde