• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 180/17 – 123, 30.08.2017

Sak 180/17 – 123, 30.08.2017

8. september 2017 Midt-Nord / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE FOR ULOVLIG RANSAKING M.M.

Politidistrikt:
Trøndelag politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte politiet for ulovlig ransaking, krenkelse og frihetsberøvelse i forbindelse med at han ble ransaket på en fest. Under ransakingen måtte han kle av seg under påsyn av andre. Det var mange personer på festen. Alle ble ransaket og dimittert fra stedet. Da A ble ransaket måtte han kle av seg foran to andre festdeltakere.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil

Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten la til grunn at politiet ble varslet om festbråk. Da politiet kom til stedet var det minst 30 til 40 ungdommer i leiligheten. Flere var ruset og flere var mindreårige. B beordret alle i leiligheten til å sette seg ned. Deretter ble festdeltakerne enkeltvis dimittert fra stedet, noen ble ransaket. Tre personer ble ransaket ved “stripping”. Dette ble gjennomført enkeltvis inne på et bad.

Det følger av politiloven § 7 at politiet kan gripe inn for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden, og for å avverge eller stanse lovbrudd. Politiet kan i slike tilfeller blant annet visitere og bortvise personer. Politiinstruksen § 8-7 nr. 4 gir politiet adgang til å gå inn i private hus.

Politiet kan ransake en person når han med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, og det er grunn til å anta at ransakingen kan føre til oppdagelse av bevis eller av ting som kan beslaglegges, jf. straffeprosessloven § 195.

Ransakingen foretas så skånsomt som forholdene tillater. Når hensynet til ærbarhet tilsier det skal personlig ransaking utføres ved en person av samme kjønn som den ransakingen gjelder, jf. straffeprosessloven § 201.

Spesialenheten fant ikke bevismessige holdepunkter for at B eller øvrige tjenestepersoner på oppdraget hadde opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar. Politiet kom til adressen etter melding om feststøy, festdeltakerne ble oppfattet som ruset, og A ble ransaket grunnet mistanke om overtredelse av narkotikalovgivningen. Det var videre ikke holdepunkter for at ransakingen av A ble utført på slik måte at det kunne lede til straffansvar.

Vedtak:
Saken er henlagt idet intet straffbart forhold anses bevist.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media