PÅSTAND OM FLERE STRAFFBARE FORHOLD
Politidistrikt:
Oslo politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte flere tjenestepersoner. Han anmeldte tjenesteperson B for ikke å opplyse sitt tjenestenummer, tjenesteperson C for å ha sendt ham “absurde SMS-er”, tjenesteperson D for å ha nektet å ta imot hans anmeldelse, tjenesteperson E for korrupsjon og trakassering og tjenesteperson F for blant annet å ha “mørklagt grove straffbare forhold”, grove krenkelser og manipulering av bevis. Politiets kontakt med A hadde sitt utspring i en anmeldelse mot ham.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (1902) § 325 første ledd nr. 1, om grov uforstand i tjenesten
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil
Spesialenhetens vurdering:
En polititjenesteperson plikter, så langt forholdene på stedet tillater det, å oppgi navn og tjenestenummer når dette forlanges av den tjenestehandlingen direkte angår. I e-postene som tjenesteperson B hadde sendt til A hadde B opplyst sitt fulle navn og tittel. Det var således ikke grunnlag for å hevde at B hadde opptrådt straffbart. For øvrig er det i forarbeidene til straffeloven opplyst at ikke enhver handling i strid med tjenesteplikten i straffeloven § 171 rammes av bestemmelsen. Bruddet må være grovt og være av en viss betydning. Som eksempel er det vist til at dersom en polititjenesteperson ikke legitimerer seg, kan det være tale om et forsettlig brudd på bestemmelsen, men bruddet er neppe straffbart.
Politiinstruksen § 5-2 gir retningslinjer for hvordan politiet skal opptre i tjenesten. Blant annet skal politiet opptre høflig, og ikke benytte sårende eller andre upassende uttrykk.
Selv om det kunne stilles spørsmål ved bruken av «smiley-tegn» i tekstmeldinger fra politiet til en part i straffesak, var det ikke holdepunkter for at tjenesteperson C ved dette har opptrådt straffbart.
Tre av forholdene i anmeldelsen gjaldt hendelser i januar og mars 2015. Et eventuelt straffeansvar etter straffeloven § 325 ville i dag være foreldet, og forholdene var allerede foreldet da Spesialenheten mottok anmeldelsen fra A.
Spesialenheten vurderte det uansett slik at det ikke skulle iverksettes etterforsking. Det var ikke sannsynlig at de anmeldte tjenestepersonene i sin kontakt med A hadde opptrådt straffbart.
Vedtak:
Saken er henlagt dels som intet straffbart forhold anses bevist og dels uten etterforsking.