• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 226/16 – 123, 08.06.2016

Sak 226/16 – 123, 08.06.2016

16. juni 2016 Midt-Nord / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE FOR GROVT UAKTSOM TJENESTEFEIL

Politidistrikt:
Troms politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte ansatte ved Troms politidistrikt for å ha utsatt ham for offentlig eksponering under ransaking i større grad enn gjennomføring av tjenestehandlingen krever, jf. politiloven § 6 tredje ledd. A viste til at tjenestepersonene hadde vært uniformerte og kjørte uniformert tjenestebil. A hadde heller ikke fått innsyn i beslagsrapporten eller fått presentert ransakingsbeslutningen.

Spesialenhetens undersøkelser:
Det er innhentet kopi av politiets straffesaksdokumenter og politiets oppdragslogg.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil.

Spesialenhetens vurdering:
Politiet skal i følge politiloven § 6 tredje ledd opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever. Oppmøte av politi vil ofte i seg selv bli lagt merke til. Bruk av for eksempel sivilt antrukket politi og bil vil kunne redusere oppmerksomheten. Spesialenheten fant imidlertid ikke holdepunkter for at politiet hadde opptrådt straffbart ved å benytte uniformert bil og bekledning.

Spørsmålet om innsyn i ransakingsrapport/beslagsrapport reguleres ved straffeprosessloven § 242 om dokument innsyn. Det er ikke slik at siktede som det ransakes hos har rett til å motta kopi av rapporten straks ransakingen er gjennomført.

Etter straffeprosesslovens § 200 første ledd første punktum skal en ransakingsbeslutning leses opp eller forevises før en ransaking settes i verk. A opplyste at han aldri fikk se ransakingsbeslutningen. Manglende fremvisning av ransakingsbeslutningen var ikke så klanderverdig at det kunne innebære straffansvar. Videre bemerket Spesialenheten at det ble foretatt straksavhør av A på stedet, og at det i avhøret blant annet var nedtegnet at A ble gjort kjent med ransakingen og ble spurt om politiet kom til å gjøre funn, noe han svarte «nei» på.

Vedtak:
Saken er henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde