PÅSTAND OM BRUDD PÅ AVVERGNINGSPLIKTEN – «TYSFJORDSAKENE»
Politidistrikt:
Nordland politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte B for brudd på avvergingsplikten. A opplyste at han i 2007 navnga flere fornærmede som var utsatt for seksuelle overgrep. Han opplyste også navnene til flere mulige mistenkte. Til tross for opplysningene, mente A at B ikke foretok noe for å hindre nye overgrep. A viste til VGs artikkel fra 2016 der flere fornærmede fortalte om gjentatte overgrep under oppveksten i Tysfjord.
Spesialenhetens vurdering:
Etter VGs artikkel i 2016 opprettet Nordland politidistrikt «Tysfjordprosjektet», der målet var å forebygge nye kriminelle handlinger, kartlegge det som hadde skjedd, etterforske og iretteføre straffbare forhold og styrke befolkningens tillit til politiet. I november 2017 fremla Nordland politidistrikt rapporten «Overgrepene i Tysfjord – erfaringer og funn fra politiets etterforsking». Av rapporten fremgår at det per november 2017 var opprettet 161 straffesaker (151 om seksuelle overgrep) i de såkalte Tysfjordsakene.
I 20 av sakene ble det funnet opplysninger om mulig brudd på varslingsplikten. I to av de 20 saken er det opplyst at det ble varslet til politiet. Det ene skjedde i 1994, som var før Bs tjenestetid. Det andre tilfelle skjedde i 2009 eller 2010 i Bodø, og det er usikkert om politiet ble varslet.
Etterforskingen ga ikke bevismessige holdepunkter for at B hadde mottatt opplysninger om overgrep, og at han ved dette hadde unnlatt å avverge nye overgrep. Spesialenheten fant videre ikke bevist at B hadde opptrådt kvalifisert klanderverdig ved sin eventuelle (manglende) håndtering av opplysningene som A anførte at han ga til B. A og B hadde ulike forklaringer om innholdet i møtene og hvilke opplysninger A ga til B. Et eventuelt straffansvar ville også være foreldet.
Vedtak:
Saken er henlagt som intet straffbart forhold anses bevist og etter bevisets stilling
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (1902) § 139, plikt til å hindre visse alvorlige forbrytelser.
Straffeloven (1902) § 325 nr. 1, grov uforstand i tjenesten