ANMELDELSE AV POLITIET FOR GROV UFORSTAND I TJENESTEN I FORBINDELSE MED KONTROLL
En person (A) anmeldte politiet for grov uforstand i tjenesten. A viste til at han ble stanset av politiet på gaten og fikk pålegg om å bli stående hos politiet. Politiet tok hans asylsøkerbevis og undersøkte innholdet i hans sekk. Etter en halvtime ble han bedt om å forlate stedet. A opplevde politiets opptreden som nedlatende. Han gikk til politistasjonen for å få en skriftlig beklagelse for det han hadde vært utsatt for. En slik beklagelse fikk han ikke til tross for at han ventet i ca 15 minutter. Etter dette ble han bedt om å forlate politistasjonen. Dette ble sagt på en aggressiv måte.
Spesialenheten innhentet oppdragslogg knyttet til hendelsen. Det fremgikk av den at politiet hadde stanset flere personer som fortløpende hadde blitt sjekket ut av saken etter at én av to gjerningspersoner hadde rømt etter et butikktyveri. I følge oppdragsloggen gikk det ca 23 minutter fra A fikk pålegg om å stanse, til han ble sjekket ut av saken og kunne forlate stedet.
Politiet har i henhold til politiloven rett til å gripe inn for å avverge eller stanse lovbrudd. I slike tilfeller kan politiet blant annet regulere ferdsel, forby opphold på bestemte områder og visitere personer eller kjøretøy.
Ut fra opplysningene i oppdragsloggen om bakgrunnen for at A ble stanset, fant Spesialenheten ikke holdepunkter for at politiets opptreden overfor A kunne utgjøre en straffbar handling. Saken ble henlagt fordi det ikke var rimelig grunn til å iverksette etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.