• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 316/19-123, 09.12.2019

Sak 316/19-123, 09.12.2019

16. desember 2019 Midt-Nord / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE FOR ULOVLIG RANSAKING

Politidistrikt:
Trøndelag politidistrikt

Anmeldelse:
A anmeldte politiet for å ha stanset henne i bil og for å ha ransaket henne og bilen. Politiet tok også alkoholtest og spyttest.

Spesialenhetens vurdering:
Det følger av vegtrafikkloven § 10 første ledd at politiet kan stanse fører av kjøretøy for kontroll. Politiet har vid stansingshjemmel. Det er ikke krav om mistanke om straffbart forhold for at politiet kan stanse vedkommende.Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og spyttbasert foreløpig hurtigtest av føreren i forbindelse med trafikkontrollen. Tjenestepersonene hadde anledning til å stanse A og å gjennomføre test av henne for å avdekke mulig ruskjøring.

Politiet forklarte at A, passasjeren og bilen ble ransaket på «friske spor». Ut i fra beskrivelsen av hendelsen og mistankegrunnlaget tvilte Spesialenheten på at tjenestepersonene selv hadde kompetanse til å beslutte ransaking. Spesialenheten kunne ikke se at det var forhold, slik som bevisforspillelsesfare, tidsnød eller annet, som hindret tjenestepersonene å kontakte jourhavende jurist for å be om ransakingsbeslutning.

Straffeprosesslovens regler om personell kompetanse til å beslutte bruk av tvangsmidler er vesentlige rettssikkerhetsgarantier, og unntakshjemlene må derfor tolkes snevert.Brudd på straffeprosesslovens bestemmelser innebærer imidlertid ikke at det direkte må legges til grunn at handlingen (her ransakingen) ledet til straffansvar. Spesialenheten fant det ikke bevist utover rimelig tvil at tjenestepersonene, ved selv å beslutte ransaking, hadde opptrådt straffbart.

Spesialenhetens avgjørelse:
Saken er henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven § 172 om grovt uaktsom tjenestefeil.

Administrativ vurdering:
Det skal skrives rapport etter ransaking. Dette gjelder selv om det ikke ble gjort funn. Hensynet bak regelen er å sikre tilstrekkelig notoritet. Det var ikke skrevet rapport, og saken er sendt til politimesteren for administrativ vurdering, jf. påtaleinstruksen § 34-7 annet ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde