• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 361/16 – 123, 20.09.2016

Sak 361/16 – 123, 20.09.2016

30. september 2016 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE FOR TJENESTEFEIL VED Å IGNORERE HENVENDELSER

Politidistrikt:
Øst politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte politiet for manglende svar på anmeldelser/klager fra henne.

Spesialenhetens undersøkelser:
Det er innhentet kopi av politiets straffesaksdokumenter og oppdragslogg.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 171, om tjenestefeil

Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking, idet det ikke var sannsynlig at det fra politiets side var opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar. Undersøkelser viste at politiet på få måneder hadde opprettet flere straffesaker med utgangspunkt i henvendelsene fra A. Tre av sakene var kodet som undersøkelsessaker og avgjort utenfor straffesak. Spesialenheten bemerket at i slike tilfeller vil klager/anmelder ikke motta bekreftelse på anmeldt forhold og underretning om at saken er avgjort.

Det ble vist til at i saker hvor en fornærmet overfor politiet pretenderer at det er begått en straffbar handling, vil det ikke være i samsvar med påtaleinstruksens regler om forholdet kodes som undersøkelsessak. Selv om politiet oppfatter at anmeldelsen skyldes en misforståelse, knytter seg til en sivil konflikt eller beskriver et usannsynlig faktum, bør anmelders pretensjon være styrende for kodingen.Koding som undersøkelsessak er ment brukt når politiet foreløpig ikke har nok opplysninger til å avgjøre om man står overfor et saksforhold som bør behandles som en straffesak. Har man å gjøre med en anmelder som mener at han/hun har vært utsatt for en straffbar handling, bør saken kodes som straffesak og avgjøres som straffesak.

På bakgrunn av ovennevnte mente Spesialenheten at saken skulle oversendes politimesteren for administrativ vurdering.

Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

Administrativ avgjørelse:
Saken er sendt til administrativ gjennomgang i politidistriktet, jf. påtaleinstruksen § 34-7 annet ledd

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde