ANMELDELSE FOR TJENESTEFEIL
Politidistrikt:
Trøndelag politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte ansatte i politiet og oppga i anmeldelsen at politiet ikke hadde behandlet hans søknad om norsk statsborgerskap og ikke sendt søknaden videre til UDI. A hadde inngitt søknaden i oktober 2015, og søknaden var ikke behandlet da han etterspurte status i saken i juni 2016. A anmeldte tjenesteperson B for ikke å ville opplyse årsaken til at søknaden ikke var behandlet, og for å ha tatt hans mobiltelefon.
Spesialenhetens etterforsking:
Det er opptatt forklaring fra anmelder, mistenkt og vitne.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil
Spesialenhetens vurdering:
Etter forvaltningsloven § 11 a første ledd har et forvaltningsorgan plikt til å forberede og avgjøre en sak uten ugrunnet opphold.
A leverte søknaden hos politiet i oktober 2015. Da politiet fikk kunnskap om atsaken lå ubehandlet 1. juni 2016, ble saken behandlet samme dag og oversendt til UDI.
Det var ikke B som hadde hatt ansvar for å saksbehandle As søknad om norsk statsborgerskap da søknaden ble inngitt. Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å etterforske hvem ved politidistriktet som hadde hatt dette ansvaret. Leder ved utlendingsavsnittets forklarteat årsaken kunne være at vedkommende som hadde hatt ansvaret hadde sluttet i politiet, og at det i perioden hadde vært problemer med datasystemet DUF.
Saken ble sendt til Trøndelag politidistrikt for administrativt gjennomgang med henblikk på å avklare årsaken til hvorfor As søknad hadde blitt liggende ubehandlet.
Spesialenheten fant det ikke bevist at B hadde opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar. As telefon var ikke tatt i beslag eller undersøkt av politiet. B tok hånd om telefonen da A etterlot den i skranken.
Vedtak:
Saken er henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.
Administrativ avgjørelse:
Saken er sendt til administrativ gjennomgang i politidistriktet, jf. påtaleinstruksen § 34-7 fjerde ledd