• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 407/17 – 123, 22.01.2018

Sak 407/17 – 123, 22.01.2018

30. januar 2018 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

PÅSTAND OM RASISME, TRAKASSERENDE OPPTREDEN OG GROVT UAKTSOM TJENESTEFEIL

Politidistrikt:
Sør-Øst politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte politibetjentene B, C og D for å ha nektet å ta i mot hans anmeldelse. A mente også at tjenestepersonene hadde opptrådt trakasserende og rasistisk mot ham.

Bakgrunnen for As henvendelse til politiet var at A mente seg nesten påkjørt av en person som rygget mot ham i stor hastighet. A møtte deretter tjenestepersonene da han var på veg hjem, og tok kontakt. A mente at tjenestepersonene lo av ham og at han ikke fikk den hjelpen han mente å ha krav på. De var ikke villige til å ta imot anmeldelse fra ham, men henviste ham til å inngi anmeldelse på politistasjonen. A stilte spørsmål ved om han ble behandlet på denne måten fordi han var en «svartskalle».

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil

Spesialenhetens vurdering:
Politiloven og politiinstruksen regulerer politiets oppgaver og utførelse av polititjenesten. Politiet skal blant annet opptre med den ro og beherskelse som situasjonen krever, og må ikke la seg provosere.

I utgangspunktet plikter politiet å ta i mot alle anmeldelser, både skriftlige og muntlige. Når anmeldelser mottas muntlig av politiet, skal de nedtegnes. Politiets plikt til å ta imot anmeldelser gir imidlertid ikke anmelderen en ubetinget rett til selv å bestemme tidspunkt for når anmeldelsen skal inngis. Politiet kan be vedkommende om å henvende seg til tjenestestedet, forutsatt at det ikke dreier seg om en alvorlig forbrytelse.

Spesialenheten iverksatte ikke etterforsking. For straffansvar etter straffeloven § 171 og § 172 kreves det at avviket fra korrekt handlemåte er grovt og at det er tale om brudd på en tjenesteplikt av en viss betydning.

Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde