• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 460/16 – 123, 21.12.2016

Sak 460/16 – 123, 21.12.2016

6. januar 2017 Sammendrag av saker / Våre avgjørelser / Vest

ANMELDELSE FOR MANGELFULL RESPONS PÅ HENVENDELSE TIL POLITIETS OPERASJONSSENTRAL
Politidistrikt:
Møre og Romsdal politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte tjenestepersoner i politidistriktet for å ha unnlatt å rykke ut etter hans anmodning om hjelp. A opplyste at han hadde blitt drapstruet av en nabo som sto utenfor døren hans og banket på. A ringte politiets operasjonssentral like etter hendelsen, samt en rekke ganger i løpet av påfølgende dag. Politiet kom til As adresse om lag 15 timer etter første henvendelse fra A.Spesialenhetens undersøkelser:
Spesialenheten opptok utdypende forklaring fra A, og innhentet kopi av politiets oppdragslogg og egenrapport knyttet til aktuell hendelse. Kopi av lydopptak fra samtaler mellom A og operasjonssentralen, samt for samtale mellom nabo og operasjonssentralen, ble innhentet og gjennomgått. Det fremkom at lydloggen at A hadde en lengre samtale med operasjonssentralen der han fortalte om nattens hendelse, om naboens helseforhold og om tidligere hendelse med naboen. Operatøren var flere ganger tydelig på at han skulle loggføre hendelsen og at han skulle be lensmannen ta seg en tur til A i løpet av påfølgende dag. A responderer flere ganger at dette var greit. A virket etter forholdene rolig under hele samtalen med operasjonssentralen. Det fremkom at det ikke var en pågående trusselsituasjon og A protesterte ikke på noe tidspunkt da operatør sa at han ville loggføre meldingen og be lensmannskontoret følge opp dagen etter. Spesialenheten har videre lyttet til samtaler naboen hadde med operasjonssentralen like etter at A hadde ringt. Naboen fremsto verken sterkt beruset eller aggressiv. Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172 om grovt uaktsom tjenestefeil.

Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking. Operatøren fremsto lyttende og stilte en rekke spørsmål for å avklare situasjonen og om det kunne være behov for å tildele ressurser. Det fremsto ikke som at A var i en akutt nødssituasjon eller i en pågående trusselsituasjon.

Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde