• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 550/16 – 123, 13.03.2017

Sak 550/16 – 123, 13.03.2017

24. mars 2017 Sammendrag av saker / Våre avgjørelser / Vest

ANMELDELSE FOR TJENESTEFEIL

Politidistrikt:
Vest politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte en tjenesteperson B for hans språkbruk ved forkynning av et besøksforbud.
A satte seg inn i politibilen, men lukket ikke bakdøren fordi hun har klaustrofobi. Hun fikk beskjed om å sette seg skikkelig inn i bilen. A sa at hun hadde problemer med å sitte «innesperret» på grunn av hendelser hun tidligere har vært utsatt for. A har anført at den ene politibetjenten da sa «Det driter jeg i.» A gikk ut av politibilen og over i sin egen bil. Hun var fortvilet og gråt. I følge A kom politimannen over til hennes bil og begynte å skrike til henne. Hun ble mer «satt ut». Hun måtte på ny gå over i politibilen, hvor hun fikk overlevert besøksforbudet etter at hun kvitterte på at det var mottatt. Politibetjenten sa at hun måtte være litt blidere neste gang hun snakket med politiet. A uttalte at hun aldri mer ville snakke med ham. Deretter kjørte hun hjem. Hun sendte senere en klage til lensmannen.

A forklarte under gjennomlesing av avhøret at hun hadde opplevd at lensmannen hadde lyttet til henne og kommet henne i møte i forhold til klagen hun sendte. I ettertid har A opplevd at politiet har håndtert henne bedre.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil

Spesialenhetens vurdering:
«I tjenesten skal en politimann opptre med den ro og beherskelse som situasjonen krever. En politimann må ikke la seg provosere ved motstand eller fornærmelser. Uten en rolig opptreden kan han ikke opprettholde sin autoritet og vente nødvendig bistand og støtte fra den besindige del av publikum», jf. politiinstruksen § 5-2.

Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking. Opplysningene i saken gjorde det ikke sannsynlig at politiets opptreden kunne innebære straffansvar.

Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media