ANMELDELSE FOR GROVT UAKTSOM TJENESTEFEIL
Politidistrikt:
Sør-Øst politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte forliksrådssekretær B for grovt uaktsom tjenestefeil ved registrering av forliksrådsklage i en sak hvor As ektefelle C var klagemotpart. Den sivile saken gjaldt spørsmål om ubetalt husleie der D hadde inngitt klage mot C. A hevdet at B uriktig registrerte saken ved X Forliksråd i klager Ds hjemkommune. Dette var i strid med lovens bestemmelser om at saken skal registreres i klagemotpartens hjemkommune.
A anførte videre at hun hadde inngitt en rekke anmeldelser til politiet, uten at disse var besvart.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil
Spesialenhetens vurdering:
Sekretariatsoppgavene til Forliksrådet blir ivaretatt av politiet som en sivil oppgave og anmeldelsen mot B var således omfattet av Spesialenhetens mandat. Spesialenheten fant det klart at det fra Bs side ikke var opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar. Undersøkelser i saken viste at C hadde bopel i den kommunen der forliksklagen ble registrert og behandlet. At den påfølgende korrespondansen i saken ble sendt fra Forliksrådet til C på hans arbeidsgivers adresse i en annen kommune, var ikke avgjørende for fastsettelse av korrekt verneting.
I forbindelse med Spesialenhetens undersøkelser, ble Sør-Øst politidistrikt kontaktet for oversendelse av dokumentasjon relatert til saken. Etter først å ha fått opplyst at A ikke var registrert i deres systemer, mottok Spesialenheten en henlagt sak som inneholdt fire anmeldelser, to klager og flere brev fra A til politiet. Spesialenheten la til grunn at saken ble registrert og behandlet hos politiet som følge av Spesialenhetens henvendelse i saken. Det fremkom ikke av sakens opplysninger om As klager var behandlet av politimesteren i distriktet. Spesialenheten fant at politidistriktet ikke hadde oppfylt regelverkets krav til registrering av anmeldelse. Det ble også påpekt viktigheten av gode rutiner internt slik at henvendelser til politiet ble behandlet i riktig spor, uavhengig av om det ble anført å være en klage eller en anmeldelse.
Vedtak:
Saken er henlagt idet intet straffbart forhold anses bevist.
Administrativ avgjørelse:
Saken er sendt til administrativ gjennomgang i politidistriktet, jf. påtaleinstruksen § 34-7 annet ledd, idet anmeldelser, klager og henvendelser fra A til politidistriktet ikke, eller ikke innen rimelig tid, var behandlet og besvart.