• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 579/13-123 – 13.01.2014

Sak 579/13-123 – 13.01.2014

3. januar 2014 Midt-Nord / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

VEGTRAFIKKUHELL
Et politidistrikt oversendte sak til Spesialenheten for vurdering. Saken gjaldt et trafikkuhell hvor en sivil tjenestebil under utrykning hadde kollidert med en lastebil i forbindelse med at føreren av tjenestebilen (A) hadde forsøkt å kjøre forbi en lastebil på høyre side. A hadde kjørt bak lastebilen over en lengre strekning uten at føreren (B) hadde oppdaget tjenestebilen. Det var ikke mulig å kjøre forbi B grunnet midtrabatt. Da de hadde kommet til en påkjøringsrampe, bestemte A seg for å kjøre forbi B på høyre side ved å benytte påkjøringsrampen som kjørefelt. Da A kom opp på siden av B, oppdaget B politibilen. Han skvatt, og lastebilen kom inn i As kjørefelt og dyttet tjenestebilen inn i autovernet. Det ble materielle skader på tjenestebilen. Ingen personer ble skadet.
Riksadvokaten besluttet, etter anmodning fra Spesialenheten, at etterforskingen og påtaleavgjørelsen også skulle omfatte Bs rolle i trafikkuhellet. A og B ble begge avhørt med status som mistenkt.
Saken ble vurdert i forhold til vegtrafikkloven § 3, sammenholdt med trafikkreglene § 12 og 10 nr. 1.
Det følger av vegtrafikkloven § 11 at utrykningskjøretøy kan fravike de nærmere angitte bestemmelsene i vegtrafikkloven og trafikkreglene dersom det er nødvendig. Ansvarsreglen i § 3, kravet om forsvarlig kjøring, kan derimot ikke fravikes.
Det fremgår av trafikkreglene § 12 at forbikjøring i hovedsak skal skje til venstre. Spesialenheten stilte seg tvilende til at A i tilstrekkelig grad hadde forsikret seg om at B hadde sett henne og at B hadde forstått at A ville kjøre forbi på høyre side.
Bilister plikter å gi fri veg for utrykningskjøretøy, og B hadde således plikt til å vike for patruljen. I følge B hadde han ikke hørt sirenene, og dette kunne skyldes hjulstøy. Spesialenheten var uansett i tvil om B hadde vært tilstrekkelig oppmerksom på trafikken bak idet A hadde forklart at patruljen hadde kjørt bak B i lengre tid uten at B syntes å ha oppdaget dette.
Idet det forelå tvil om de subjektive og objektive straffbarhetsvilkårene var oppfylt, ble saken både for A og B henlagt etter bevisets stilling.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde