ANMELDELSE FOR IKKE Å HA TATT I MOT ANMELDELSE
A anmeldte en polititjenestemann for ikke å ha tatt imot en anmeldelse fra A. A hadde møtt på politihuset i januar 2014 for å anmelde at hans ytterdør og inngangsdør var knust. Tjenestemannen tok ikke i mot anmeldelsen med den begrunnelse at flere vitner hadde sett at A selv hadde ødelagt døren.
Spesialenheten opptok forklaring fra A. Søk i strasak viste/bekreftet at det ikke var registrert anmeldelse fra A med slikt innhold som han hadde beskrevet.
Spesialenheten viste til at enhver anmeldelse skal registreres i samsvar med gjeldende regler, jf. straffeprosessloven § 223 og påtaleinstruksen § 7-1. Tjenesteutførelse i strid med retningslinjer kan etter omstendighetene medføre straffansvar i medhold av straffeloven § 324 og § 325 første ledd nr. 1 om tjenesteforsømmelse og grov uforstand i tjenesten.
Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking idet det ikke var sannsynlig at forholdet, slik det var beskrevet i anmeldelsen, nådde opp til terskelen for straffansvar.
Saken ble henlagt med den begrunnelse at det ikke var rimelig grunn til å undersøke om det forelå straffbart forhold, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.