• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 623/14-123 – 15.01.2015

Sak 623/14-123 – 15.01.2015

20. mai 2015 Sammendrag av saker / Våre avgjørelser / Vest

ANMELDELSE FOR IKKE Å HA TATT I MOT ANMELDELSE
A anmeldte tjenestepersoner for ikke å ha tatt imot hans anmeldelse. A hadde forsøkt å anmelde trusler og hacking av sin datamaskin. En person i skranken noterte As navn og opplyste at politiet ville ta kontakt. Politiet ringte A, men etter truslene han hadde mottatt, turte han ikke å ta telefonen.
Senere ringte politiet igjen. Samme dag gikk A på politistasjonen og ba om å få levere anmeldelsen. A fikk snakke med samme tjenesteperson som A hadde snakket med i telefonen, men endte opp med å gå derfra uten å ha fått inngi anmeldelse.
Spesialenheten innhentet politiets oppdragslogg. Det fremgikk av oppdragsloggen at politiet hadde gjort flere forsøk på å kontakte A. Det var også notert at det var usikkert om A ville inngi anmeldelse. Det var flere måneder senere registrert en anmeldelse fra A vedrørende skremmende/plagsom/hensynsløs adferd.
Det fremgår av straffeprosessloven § 223, jf. påtaleinstruksen § 7-1 tredje ledd skal politiet ta imot og registrere anmeldelser i samsvar med gjeldende regler. Politiet har mulighet til å prioritere mellom ulike oppdrag, og kan blant annet be om at vedkommende kommer tilbake en annen dag eller inngi skriftlig anmeldelse.
Det ble ikke funnet sannsynlig at politiet hadde opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde