ANMELDELSE FOR IKKE Å HA TATT I MOT ANMELDELSE
A anmeldte tjenestepersoner for ikke å ha tatt imot hans anmeldelse. A hadde forsøkt å anmelde trusler og hacking av sin datamaskin. En person i skranken noterte As navn og opplyste at politiet ville ta kontakt. Politiet ringte A, men etter truslene han hadde mottatt, turte han ikke å ta telefonen.
Senere ringte politiet igjen. Samme dag gikk A på politistasjonen og ba om å få levere anmeldelsen. A fikk snakke med samme tjenesteperson som A hadde snakket med i telefonen, men endte opp med å gå derfra uten å ha fått inngi anmeldelse.
Spesialenheten innhentet politiets oppdragslogg. Det fremgikk av oppdragsloggen at politiet hadde gjort flere forsøk på å kontakte A. Det var også notert at det var usikkert om A ville inngi anmeldelse. Det var flere måneder senere registrert en anmeldelse fra A vedrørende skremmende/plagsom/hensynsløs adferd.
Det fremgår av straffeprosessloven § 223, jf. påtaleinstruksen § 7-1 tredje ledd skal politiet ta imot og registrere anmeldelser i samsvar med gjeldende regler. Politiet har mulighet til å prioritere mellom ulike oppdrag, og kan blant annet be om at vedkommende kommer tilbake en annen dag eller inngi skriftlig anmeldelse.
Det ble ikke funnet sannsynlig at politiet hadde opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.