ANMELDELSE FOR GROV UFORSTAND I TJENESTEN
A anmeldte lensmann B for grov uforstand i tjenesten fordi B hadde grepet inn i kontakt mellom A og en kunde om oppgjør for takmalingsarbeider som A hadde utført. A mente at B hadde opptrådt arrogant, truende og kommet med nedsettende uttalelser.
Spesialenheten innhentet kopi av politiets oppdragslogg for hendelsen, samt presseomtale der både A, B og kunden var intervjuet. Spesialenheten opptok også utdypende forklaring fra A.
A hadde oppsøkt kunden, en 80 år gammel kvinne, og tilbudt henne å reparere og male taket. Dette hadde kunden ønsket. A kjørte henne deretter til banken hvor hun tok ut 11 000 kr og ga til A. B ble informert om saken, og kontaktet A mens han fortsatt var sammen med kunden. Det er i oppdragsloggen notert at B fryktet svindelforsøk.
De innhentede opplysninger sannsynliggjorde ikke at B hadde begått en straffbar handling.
Saken ble henlagt med den begrunnelse at det ikke var rimelig grunn til å undersøke om det forelå straffbart forhold, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.