ANMELDELSE FOR GROV UFORSTAND I TJENESTEN
A anmeldtpolitiet for delaktighet i innbrudd og for ikke å ha tatt i mot As anmeldelser. Det gikk sju dager fra han ønsket å inngi anmeldelse til anmeldelsen ble tatt i mot.
Spesialenheten har innhentet kopi av politiets saksdokumenter.
Politiet mottok melding om innbrudd og rykket ut samme kveld. Det var skiftet låser, noe som muligens kunne knyttes til at leietaker hadde gått konkurs. Det var således usikkert om det var begått innbrudd. To dager etter hendelsen var A i kontakt med politiet. Han fikk time hos politiet for å anmelde saken to dager senere. Imidlertid avlyste politiet timen grunnet overbooking. A fikk inngi anmeldelse noen dager senere.
Politiet skal ta imot og registrere anmeldelser, jf. straffeprosessloven § 223, jf. påtaleinstruksen § 7-1. Tjenesteutførelse i strid med retningslinjene kan etter omstendighetene medføre straffansvar etter straffeloven § 324 og § 325 første ledd nr. 1.
Det var ikke grunnlag for å hevde at det fra politiets side var opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar.
Saken ble henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.