• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 726/13-123 – 30.04.2014

Sak 726/13-123 – 30.04.2014

7. januar 2014 Sammendrag av saker / Våre avgjørelser / Vest

ANMELDELSE FOR BRUDD PÅ TAUSHETSPLIKT OG GROV UFORSTAND I TJENESTEN
A sendte klage til politiet i forbindelse med at han og kameraten (B) hadde blitt stanset i bil. Det var B som kjørte bilen. B ble bedt om å vise vognkort og førerkort, mens A ble bedt om personalia. Videre ble A spurt om han hadde vært i kontakt med politiet tidligere. A hadde da opplyst at han hadde blitt stanset i fartskontroll og mistet førerkortet. A mente polititjenestepersonen (C) hadde brutt sin taushetsplikt fordi C hadde spurt A om hendelsen mens B hørte på. A opplyste til Spesialenheten at B var kjent med at A hadde mistet førerretten.
Spesialenheten opptok utdypende forklaring fra A.
Spesialenheten viste til at politiet har anledning til å stanse og kontrollere kjøretøy, jf. vegtrafikkloven § 10. Videre at personer plikter å oppgi personalia til politiet.
Brudd på tjenstlig taushetsplikt er straffbart i medhold av straffeloven § 121. Taushetsplikten er likevel ikke til hinder for at opplysninger gjøres kjent for sakens parter eller når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, jf. straffeprosessloven § 61 a og b.
Spesialenheten fant det ikke sannsynlig at det forelå straffbare tjenestehandlinger. Det ble vist til at det var A selv som opplyste om at han var blitt stanset i fartskontroll og hadde blitt fratatt førerkortet, og at Cs kommentar fremsto som en oppfølging/avklaring i forbindelse med dette. Videre var B kjent med opplysningene.
Saken ble henlagt med den begrunnelse at det ikke var rimelig grunn til å undersøke om det forelå straffbart forhold, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde