• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 797/13-123 – 20.03.2014

Sak 797/13-123 – 20.03.2014

7. januar 2014 Sammendrag av saker / Våre avgjørelser / Vest

ANMELDELSE FOR IKKE Å HA BEHANDLET FORLIKSKLAGE
A anmeldte tjenesteperson ved forliksrådet i et politidistrikt for å ha nektet å behandle As forliksklage. Han hadde fått beskjed om at forliksklagen måtte sendes inn per post, ikke elektronisk. A mente han hadde rett til å sende klagen per e-post.
Spesialenheten kontaktet A og ba A om å kontakte Spesialenheten pr telefon. A ønsket at eventuelle spørsmål skulle rettes til A pr. e-post. Spesialenheten avhørte tjenesteperson B som har ansvar for håndtering av forliksklager på det aktuelle tjenestested. Forliksrådet oversendte kopi av dokumentene i saken til Spesialenheten.
Det fremgikk at A ble informert per e-post og i brev om at forliksklage må innleveres i original form, og at e-post derfor ikke var tilstrekkelig. A ble bedt om å sende forliksklagen per post eller levere dokumentene inn på lensmannskontor eller politistasjon. Det ble informert om at forlikskalgen ikke ville bli behandlet før de originale dokumentene ble mottatt. A aksepterte ikke dette.
Det var foreløpig ikke systemer for elektronisk samhandling i forliksrådet. Derfor ville tradisjonelle fysiske dokumenter fortsatt være det eneste praktiske alternativ i forliksrådet inntil det ble etablert et system som kunne behandle elektroniske forliksklager. Det måtte enten være klageren selv eller prosessfullmektigen som underskrev forlikskalgen.
Spesialenheten kunne ikke se at ansatte ved forliksrådet hadde handlet på et vis som kunne lede til straffansvar. Saken ble henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde