• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 831/16 – 123, 26.04.2017

Sak 831/16 – 123, 26.04.2017

5. mai 2017 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE MED PÅSTAND OM GROV UAKTSOM TJENESTEFEIL

Politidistrikt:
Oslo politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte to ansatte i politiet for henholdsvis unnlatelse av å ta imot anmeldelse og å kreve at As anmeldelse ble inngitt per post og i underskrevet stand.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil

Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten viste til at politiet plikter å ta i mot alle anmeldelser, både skriftlige og muntlige. Når anmeldelser mottas muntlig av politiet, skal de nedtegnes, jf. straffeprosessloven § 223. Det ble også vist til påtaleinstruksen § 7-1 som forutsetter at enhver anmeldelse snarest skal registreres i samsvar med gjeldende regler. Tjenesteutførelse i strid med disse retningslinjene kan etter omstendighetene medføre straffansvar i medhold av straffeloven § 171 eller § 172 om tjenestefeil eller grovt uaktsom tjenestefeil.

Politiets plikt til å ta imot anmeldelser gir imidlertid anmelderen ingen ubetinget rett til selv å bestemme tidspunkt for når anmeldelsen skal inngis. Dersom politiet på bakgrunn av ressurssituasjonen ikke har kapasitet til å ta imot anmeldelsen der og da, må det altså være adgang til å be anmelder om å vente, henvende seg til et annet tjenestested eller komme tilbake senere, forutsatt at det ikke dreier seg om en alvorlig forbrytelse.

Selv om politidistrikt skulle ha unnlatt å motta en anmeldelse fra A eller bedt A inngi anmeldelse på en annen måte enn hun i utgangspunktet hadde gjort, fant Spesialenheten ikke holdepunkter for at det var begått straffbare handlinger. Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking.

Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media