ANMELDELSE MED PÅSTAND OM GROV UAKTSOM TJENESTEFEIL
Politidistrikt:
Oslo politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte to ansatte i politiet for henholdsvis unnlatelse av å ta imot anmeldelse og å kreve at As anmeldelse ble inngitt per post og i underskrevet stand.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil
Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten viste til at politiet plikter å ta i mot alle anmeldelser, både skriftlige og muntlige. Når anmeldelser mottas muntlig av politiet, skal de nedtegnes, jf. straffeprosessloven § 223. Det ble også vist til påtaleinstruksen § 7-1 som forutsetter at enhver anmeldelse snarest skal registreres i samsvar med gjeldende regler. Tjenesteutførelse i strid med disse retningslinjene kan etter omstendighetene medføre straffansvar i medhold av straffeloven § 171 eller § 172 om tjenestefeil eller grovt uaktsom tjenestefeil.
Politiets plikt til å ta imot anmeldelser gir imidlertid anmelderen ingen ubetinget rett til selv å bestemme tidspunkt for når anmeldelsen skal inngis. Dersom politiet på bakgrunn av ressurssituasjonen ikke har kapasitet til å ta imot anmeldelsen der og da, må det altså være adgang til å be anmelder om å vente, henvende seg til et annet tjenestested eller komme tilbake senere, forutsatt at det ikke dreier seg om en alvorlig forbrytelse.
Selv om politidistrikt skulle ha unnlatt å motta en anmeldelse fra A eller bedt A inngi anmeldelse på en annen måte enn hun i utgangspunktet hadde gjort, fant Spesialenheten ikke holdepunkter for at det var begått straffbare handlinger. Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking.
Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.