• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 840/14-123 – 10.08.2015

Sak 840/14-123 – 10.08.2015

10. desember 2015 Midt-Nord / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

FORELEGG FOR FARTSOVERTREDELSE
En tjenestemann A ble stanset i laserkontroll for kjøring i 96 km/t i 80-sone. Han ble ilagt forelegg, men vedtok ikke fordi han var i tjeneste. Spesialenheten fikk oversendt anmeldelsen fra Utrykningspolitiet.
Spesialenheten opptok forklaring fra A. De to fra UP som hadde foretatt målingen ble avhørt som vitne. Det ble også tre personer som var passasjerer i bilen. Spesialenheten opptok også forklaring fra leder for fellesoperativ avdeling vedrørende praksis for utrykningskjøring i politidistriktet.
A opplyste at han skulle transportere en mindreårig asylsøker. Gutten var 10-11 år gammel, og hadde slått seg vrang. Sammen med ham i bilen var to representanter fra barnevernet, gutten og tjenestemann B. Bilturen var ca. 60 mil, og A vurderte at det var behov for å komme raskt frem for å unngå eventuell utagering i bilen. Det var ikke ønskelig å benytte makt mot gutten, som var sterkt traumatisert. A kjørte ca. 10-20 km/t over fartsgrensen i 80- og 90-sonene. Det var lite trafikk, og han vurderte kjøringen som trygg, nødvendig og til lette i tjenesten. Politibetjent B bekreftet As forklaring. Representantene for barnevernet opplyste at de ikke hadde merket at A hadde kjørt over fartsgrensen.
Fører av utrykningskjøretøy og fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste kan fravike vegtrafikkloven §§ 4-9 når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, jf. vegtrafikkloven § 11, jf. trafikkreglene § 2 nr. 4. Utrykningskjøring kan bare foretas når det er for å redde liv, begrense skade på person eller betydelige materielle verdier, sikre viktige bevis, pågripe person eller for å ivareta politiets ansvar for beskyttelse av viktige samfunnsinteresser, jf. Instruks for utrykningskjøring pkt. 2.2.
Spesialenheten oppfattet at oppdraget i hovedsak var et transportoppdrag og kunne ikke se at det var forhold ved tjenesteoppdraget som gjorde det nødvendig eller vesentlig til lette i tjenesten å kjøre i utrykning. Det var heller ikke grunnlag for å hevde at A hadde vært i unnskyldelig rettsvillfarelse.
A ble ilagt forelegg. Forelegget ble ikke vedtatt. A ble domfelt i tingretten.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde