ANMELDELSE AV POLITIETS HÅNDTERING I FORBINDELSE MED UTSTEDELSE AV NYTT PASS
Politidistrikt:
Oslo politidistrikt
Anmeldelse:
A var i en ukes tid i kontakt med en rekke tjenestepersoner i politiet for å få utstedt nytt pass for en nært forestående utenlandstur. A hadde meldt passet stjålet, og fikk ulik informasjon om hvordan hun skulle få nytt pass. A anmeldte politiet for å ha feilinformert henne, ikke fulgt opp hennes henvendelser som lovet, nektet å oppgi ID-nummer, svart henne frekt og brukt feil navn i passet. A begjærte ingen tiltalt og straffet, men ønsket at politiet skulle få en korreks, og at terskelen skal bli lavere for å ta folks henvendelser seriøst.
Spesialenhetens vurdering:
Straffansvar for tjenestefeil er betinget av at avviket fra korrekt handlemåte må være grovt og at det må være tale om brudd på en tjenesteplikt av en viss betydning. Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking. Det var ikke fremkommet opplysninger som gjorde det sannsynlig at ansatte i politiet hadde opptrådt straffbart. A fikk utstedt nytt pass.
Spesialenhetens avgjørelse:
Saken er henlagt uten etterforsking.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven § 171 om tjenestefeil.