• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 866/15-123, 17.03.2016

Sak 866/15-123, 17.03.2016

11. april 2016 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE FOR TJENESTEFEIL

Politidistrikt:
Sør-Øst politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte en operatør (B) ved politiets operasjonssentral for å ha nektet å ta imot anmeldelse fra ham fordi han hadde kalt gjerningspersonen for “pokker pakkis”. Bakgrunnen for As henvendelse til politiet var at han var blitt påkjørt av en bil og at sjåføren i denne bilen hadde kjørte fra stedet. A hevdet at B utviste uforstand i tjenesten ved å fokusere på ordbruken hans i stedet for å etterforske påkjørselen.

Spesialenhetens undersøkelser:
Det ble innhentet kopi av politiets oppdragslogg om hendelsen.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil

Spesialenhetens vurdering:
På bakgrunn av sakens opplysninger fant Spesialenheten det klart at operatør B ikke hadde opptrådt på straffbart vis ved å avslutte samtalen med A som “ringte på politiets nødnummer og var ufin i språket”. Selv om politiet i utgangspunkt har plikt til å ta imot anmeldelser, fant Spesialenheten ikke at det var et straffbart forhold ikke å ta imot anmeldelsen over politiets nødtelefon. Det ble i den sammenheng vist til at anmelder ikke har en ubetinget rett til selv å bestemme tidspunkt for når anmeldelsen skal inngis og at politiet på grunn av ressurssituasjon må ha adgang til å be anmelder om å vente, henvende seg til et annet tjenestested eller komme tilbake senere. Dessuten hadde politiet fulgte opp As henvendelse og kontaktet sjåføren av den andre bilen.

Vedtak:
Saken er henlagt idet intet straffbart forhold anses bevist.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde