ANMELDELSE FOR TJENESTEFEIL
Politidistrikt:
Sør-Øst politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte en operatør (B) ved politiets operasjonssentral for å ha nektet å ta imot anmeldelse fra ham fordi han hadde kalt gjerningspersonen for “pokker pakkis”. Bakgrunnen for As henvendelse til politiet var at han var blitt påkjørt av en bil og at sjåføren i denne bilen hadde kjørte fra stedet. A hevdet at B utviste uforstand i tjenesten ved å fokusere på ordbruken hans i stedet for å etterforske påkjørselen.
Spesialenhetens undersøkelser:
Det ble innhentet kopi av politiets oppdragslogg om hendelsen.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil
Spesialenhetens vurdering:
På bakgrunn av sakens opplysninger fant Spesialenheten det klart at operatør B ikke hadde opptrådt på straffbart vis ved å avslutte samtalen med A som “ringte på politiets nødnummer og var ufin i språket”. Selv om politiet i utgangspunkt har plikt til å ta imot anmeldelser, fant Spesialenheten ikke at det var et straffbart forhold ikke å ta imot anmeldelsen over politiets nødtelefon. Det ble i den sammenheng vist til at anmelder ikke har en ubetinget rett til selv å bestemme tidspunkt for når anmeldelsen skal inngis og at politiet på grunn av ressurssituasjon må ha adgang til å be anmelder om å vente, henvende seg til et annet tjenestested eller komme tilbake senere. Dessuten hadde politiet fulgte opp As henvendelse og kontaktet sjåføren av den andre bilen.
Vedtak:
Saken er henlagt idet intet straffbart forhold anses bevist.