ANMELDELSE FOR Å HA UNNLATT Å REGISTRERE ANMELDELSER
Politidistrikt:
Oslo politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte Oslo politidistrikt for å ha unnlatt å registrere og behandle forhold han hadde ønsket å anmelde de siste 20 årene. Ved anmeldelsen til Spesialenheten viste han til en konkret anmeldelse som var sendt politidistriktet per e-post, men som ikke hadde blitt registrert.
Spesialenhetens undersøkelser:
Spesialenheten har gjort undersøkelser i straffesaksregisteret og vært i kontakt med Oslo politidistrikt for å opplyse saken.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil
Spesialenhetens vurdering:
Spesialenhetens undersøkelser viste at As anmeldelse ikke hadde blitt registrert i politidistriktet. Seniorkonsulent B opplyst at dette kunne skyldes at de hadde antatt at den var blitt registrert ved et annet tjenestested i distriktet. B opplyste videre at de hadde lagret flere e-poster fra A ‘hvor ikke alt var like klart” i en egen postkasse.
Politiinspektør Copplyste at A hadde anmeldt mange forhold opp gjennom årene. De fleste var behandlet, men at noen ikke var registrert. C viste til at politidistriktet hadde en rutine på at anmeldelser fra gjengangere og ”personer som ikke fremtrer som friskeog gjerne utviser periodevis stor aktivitet” ble lagt til henne for vurdering. Anmeldelser som gjaldt forhold som klart ikke ble omfattet av et straffebud eller beskrev et hendelsesforløp som fremtrer som “ekstremt usannsynlig” ble ikke alltid registrert, da hun la til grunn at det var en nedre grense for hva som kunne anses som en anmeldelse. C var usikker på om hun hadde sett den konkrete anmeldelsen A viste til, men kunne ikke utelukke det.
Spesialenheten bemerket at politiet plikter å ta i mot og registrere alle anmeldelser, jf. straffeprosessloven 223 og påtaleinstruksen § 7-1. Det ble vist til forarbeidene til politiinstruksen, hvor det var lagt til grunn at det normalt ikke ville være adgang til å avvise en anmeldelse. Videre ble det vist til et vedtak fra Riksadvokaten i en sak om at politiet må registrere anmeldelser selv om anmelder gjennom flere år har inngitt særdeles mange.
Selv om As anmeldelse skulle ha vært registrert og behandlet, fant Spesialenheten ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking av hvem som hadde håndtert den og hvorfor den ikke var behandlet i tråd med foreliggende regelverk. Det ble vist til at manglende registrering av denne og eventuelle andre anmeldelser fra A uansett ikke ville være av en slik karakter og alvorlighet at det kvalifiserte til straff.
Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.
Administrativ avgjørelse:
Saken er sendt til administrativ gjennomgang i politidistriktet, jf. påtaleinstruksen § 34-7 fjerde ledd.