• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 95/17 – 123, 30.03.2017

Sak 95/17 – 123, 30.03.2017

7. april 2017 Sammendrag av saker / Våre avgjørelser / Vest

ANMELDELSE FOR MISBRUK AV OFFENTLIG MYNDIGHET

Politidistrikt:
Vest politidistrikt

Anmeldelsen:
A anmeldte politiet for å stanse ham i trafikkontroll. A var stanset flere ganger over flere år, og mente seg trakassert av politiet.

Spesialenhetens undersøkelser:
Det er foretatt undersøkelser i Strasak.

Spesialenheten anmodet om utskrift fra politioperativt register for hendelser der Avar omtalt i perioden 2016 til 2017. Politidistriktet hadde ikke nedtegnelser knyttet til A i denne perioden, og henvendte seg til det lokale lensmannsdistrikt og til UP for å undersøke om de hadde kjennskap til at A var stanset og kontrollert.

Distriktssjef i UP svarte at UP stanser svært mange førere i løpet av et år. Ca. 80 % av disse kontrollene er kun rutinekontroll med sjekk av førerrett og alkotest. Slike tilfeldige kontroller nedtegnes ikke.

Rettslig grunnlag:
Straffeloven (2005) § 172, om grovt uaktsom tjenestefeil

Spesialenhetens vurdering:
Det fremgår av vegtrafikkloven § 10 at politiet kan stanse fører av kjøretøy for kontroll. Det er ikke krav om mistanke om straffbart forhold for at politiet kan stanse vedkommende. Føreren plikter å vise frem dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen. I Politirett, Auglænd m.fl., side 804 er det uttalt at vegtrafikkloven § 10 første ledd gir politiet en vid stansingshjemmel.

Det er fastsatt i vegtrafikkloven § 22a at politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om motorvognfører er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel når han er blitt stanset i trafikkontroll.

Spesialenheten fant ikke rimelig grunn til å iverksette etterforsking, idet det ikke var sannsynlig at det fra politiets side var opptrådt på et vis som kunne lede til straffansvar.

Vedtak:
Saken er henlagt uten etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde