ANMELDELSE FOR GROV UFORSTAND I TJENESTEN I FORBINDELSE MED GJENNOMFØRING AV RANSAKING
Politidistrikt:
Nordland politidistrikt
Anmeldelsen:
A anmeldte ansatte i politiet for at inngangsdøren til hans bolig ble ødelagt i forbindelse med politiets ransaking i mars 2015. A anførte også at han hadde fått helseproblemer som følge av hendelsen. Han krevde erstatning.
Rettslig grunnlag:
Straffeloven (1902) § 325 første ledd nr. 1, om grov uforstand i tjenesten
Spesialenhetens vurdering:
Bakgrunnen for politiets tilstedeværelse på adressen var forhold ved As leietaker som bodde i sokkeletasjen. Spesialenheten kunne på grunn av taushetsplikten ikke gå nærmere inn på bakgrunnen for politiets kontakt med leietakeren.
A fremmet i mars 2015 krav til politiet om erstatning på kr 113 330. Kravet gjaldt utgifter til reparasjon av skader på bygningen, samt kr 100 000 for «Personlig og for min familie». I mai 2015 sendte A nytt brev hvor han opprettholdt kravet om erstatning, samt at han anmeldte politiet. Politiet besvarte brevene i mai 2015 og opplyste at de ville dekke utgifter til innsetting av ny dør. Ved oversendelsen av saken til Spesialenheten opplyste politiet at politiet hadde betalt direkte til entreprenøren. Det ble også opplyst at As anmeldelse av politiet i 2015 beklageligvis hadde blitt registrert inn på erstatningssaken og ikke som egen straffesak.
Spesialenheten fant ikke holdepunkter for at politiet hadde opptrådt straffbart overfor A. Ransakingen gjaldt As leieboer. Det var opplyst at politiet har erstattet utlegg til ny dør.
I følge straffeprosessloven § 223, jf. påtaleinstruksen § 7-1 skal politiet ta imot og registrere anmeldelser. En unnlatelse kan etter omstendighetene medføre straffansvar. Spesialenheten fant ikke at det fra politiets side var opptrådt kvalifisert klanderverdig.
Vedtak:
Saken er henlagt idet intet straffbart forhold anses bevist.