• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Plikt til å registrere anmeldelser

Plikt til å registrere anmeldelser

28. januar 2015 Fagartikler fra årsrapportene

Hvert år mottar Spesialenheten anmeldelser fra personer som anmelder politiet for ikke å ta i mot eller unnlate å registrere anmeldelser. Enkelte av disse anmeldelsene kommer fra personer som inngir svært mange anmeldelser til politiet. Flere av disse personene inngir også mange anmeldelser årlig til Spesialenheten. til illustrasjon nevnes at en person i løpet av en periode på to år er registrert med 22 anmeldelser til Spesialenheten. Flere av disse gjelder at politiet ikke har registrert hans anmeldelser.

Påtaleinstruksen § 7-1 bestemmer at enhver anmeldelse skal registreres snarest i samsvar med gjeldende regler. Tjenesteutførelse i strid med disse retningslinjene kan etter omstendighetene medføre straffansvar for brudd på tjenesteplikt eller grov uforstand i tjenesten. Rettspraksis viser at det skal mye til før det er aktuelt med straff etter disse bestemmelsene. Selv om det ikke har vært grunnlag for straffansvar, har Spesialenheten i flere av disse sakene påpekt at et politidistrikt ikke kan la være å registrere, vurdere og avgjøre anmeldelser fra enkeltpersoner. Riksadvokaten har i en klagesak uttalt følgende:

”Riksadvokaten legger til grunn at politidistriktet har adekvate rutiner for registrering av anmeldelser. I likhet med Spesialenheten er Riksadvokaten av den oppfatning at selv om A gjennom flere år har inngitt særdeles mange anmeldelser, tilleggsskriv mv. kan ikke politiet la være å registrere anmeldelser han inngir. Er politiet av den oppfatning at A’s henvendelser pr. e-post ikke oppfyller de krav som bør kunne stilles til en anmeldelse, bør han meddeles dette særskilt.”

“ I likhet med Spesialenheten er Riksadvokaten av den oppfatning at selv om A gjennom flere år har inngitt særdeles mange anmeldelser, tilleggsskriv mv. kan ikke politiet la være å registrere anmeldelser han inngir.»

Publisert i årsrapport 2010.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde