Hvert år mottar Spesialenheten anmeldelser fra personer som anmelder politiet for ikke å ta i mot eller unnlate å registrere anmeldelser. Enkelte av disse anmeldelsene kommer fra personer som inngir svært mange anmeldelser til politiet. Flere av disse personene inngir også mange anmeldelser årlig til Spesialenheten. til illustrasjon nevnes at en person i løpet av en periode på to år er registrert med 22 anmeldelser til Spesialenheten. Flere av disse gjelder at politiet ikke har registrert hans anmeldelser.
Påtaleinstruksen § 7-1 bestemmer at enhver anmeldelse skal registreres snarest i samsvar med gjeldende regler. Tjenesteutførelse i strid med disse retningslinjene kan etter omstendighetene medføre straffansvar for brudd på tjenesteplikt eller grov uforstand i tjenesten. Rettspraksis viser at det skal mye til før det er aktuelt med straff etter disse bestemmelsene. Selv om det ikke har vært grunnlag for straffansvar, har Spesialenheten i flere av disse sakene påpekt at et politidistrikt ikke kan la være å registrere, vurdere og avgjøre anmeldelser fra enkeltpersoner. Riksadvokaten har i en klagesak uttalt følgende:
”Riksadvokaten legger til grunn at politidistriktet har adekvate rutiner for registrering av anmeldelser. I likhet med Spesialenheten er Riksadvokaten av den oppfatning at selv om A gjennom flere år har inngitt særdeles mange anmeldelser, tilleggsskriv mv. kan ikke politiet la være å registrere anmeldelser han inngir. Er politiet av den oppfatning at A’s henvendelser pr. e-post ikke oppfyller de krav som bør kunne stilles til en anmeldelse, bør han meddeles dette særskilt.”
“ I likhet med Spesialenheten er Riksadvokaten av den oppfatning at selv om A gjennom flere år har inngitt særdeles mange anmeldelser, tilleggsskriv mv. kan ikke politiet la være å registrere anmeldelser han inngir.»
Publisert i årsrapport 2010.