Page 9 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2020
P. 9

TEKST John Reidar Nilsen / FOTO t.v.: unsplash.com, t.h.: Geir Fiskerstrand, s.13: unsplash.com
Politiets kriminalitets­ forebyggende arbeid
– gode intensjoner, men svakt rettslig fundert
  Den 25. mars 2020 var en av overskriftene i avisen Bergens Tidende: «Politiet vurderer å oppsøke menn som er dømt for vold i hjemmet». Tiltaket var ment som et kriminalitetsforebyggende virkemiddel i politiets arbeid med «å prioritere vold og overgrep mot barn, samt vold mot ektefelle eller samboer.»
Politiets kriminalitetsforebyggende arbeid utgjør et viktig element
i statens arbeid med å sikre grunnleggende menneskerettigheter.
I samfunnet hersker det en forventning om at politiet i størst mulig grad evner å forebygge kriminalitet, og i tilfeller hvor myndighetene «forstår, eller burde ha forstått» at noens rettigheter står i fare for å bli krenket, oppstiller både Grunnloven og EMK en handleplikt. Men politiets plikt til å sikre menneskerettighetene er ikke absolutt. Arbeidet må utøves med respekt for andre grunnleggende menneske­ rettigheter.
Hverken politiloven, dens forarbeider eller juridisk teori gir klare
og entydige anvisninger om hvilke metoder og midler som inngår
i politiets kriminalitetsforebyggende virksomhet. I praksis kan ethvert tiltak tenkes anvendt. I lys av legalitetsprinsippet, jf. Grunnloven
§ 113, fremstår en slik avklaring som lite relevant. Det som er av betydning er om det enkelte tiltaket og/eller virksomheten som sådan utgjør et inngrep i individets rettigheter, og dermed krever grunnlag i lov.
Politiets inngripende myndighetsutøvelse er legitim når den har grunnlag i lov, er forankret i et legitimt formål, fremstår som nødvendig og forholdsmessig, og utøves innenfor menneske­ rettighetenes rettslige skranker.
 John Reidar Nilsen
Ansatt som visepolitimester i Vest politidistrikt med funksjon som forsker.
For tiden knyttet til juridisk fakultet ved UiB og tilknyttet prosjektet «Politi og politi­ rett». Han jobber for tiden med Phd­avhandling for temaet er:
Konstitusjonelle skranker for politiets polisiære virksomhets­ utøvelse – med særlig vekt på menneskerettighetene og legalitetsprinsippet.
9
 Spesialenheten for politisaker
Årsrapport 2020
















































































   7   8   9   10   11