Page 22 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2021
P. 22

22
Etter utvalgets vurdering bidrar både Oslo politi­ distrikts informantinstruks og Politidirektoratets nasjonale normalinstruks til å sikre god retts­ sikkerhetsmessig og etisk kvalitet i informant­ behandlingen. Ordningen med informantveile­ dere og hovedveileder er særlig viktige elementer i regelverket om informantbehandling. Videre er innføring av et nasjonalt informant­ register driftet av Kripos av stor betydning.
Bruken av skjulte metoder kan føre til at det blir noe vanskeligere å avdekke straffbare forhold og andre regelbrudd fra politiets side enn på andre områder. I tillegg er regelverket om informant­ behandling unntatt fra offentlighet. Den konkrete bruken av metoden må nødvendigvis være skjult, men det kan reises spørsmål ved om unntaket fra offentlighet er for omfattende når det gjelder deler av regelverket. Som utgangs­ punkt bør politiets instruks­ og regelverk være åpent. Det kan argumenteres med at størst mulig åpenhet om regelverket er særlig viktig når det gjelder ulovfestede politimetoder og hvor det heller ikke er etablert et eksternt kontrollorgan. Disse hensynene må imidlertid veies opp mot risikoen for at informasjonen kan misbrukes av kriminelle miljøer, og vanskelig­ gjøre politiets informantbehandling. Spørsmålet om å begrense unntaket fra offentlighet for så vidt gjelder regelverket for informantbehandling reiser derfor flere og til dels krevende avvei­ ninger av ulike hensyn. Utvalget har ikke hatt mulighet til å gå nærmere inn på dette spørs­ målet i løpet av den korte tiden utvalget hadde til disposisjon.
Anbefalinger
Risikoen for ulike former for korrupsjon i politiet vil bestandig være til stede, og dermed er det også til enhver tid behov for tiltak som er egnet til å forebygge korrupsjonshendelser. Det vil alltid finnes enkeltpersoner som kan tenkes
å begå korrupsjonshandlinger i forbindelse med tjenesteutførelsen. Det er derfor nødvendig å ha en kontinuerlig oppmerksomhet mot risikoen for korrupsjon. Som ledd i denne oppmerksomheten må man også søke å identifisere tiltak som kan forebygge korrupsjon på en best mulig måte.
Utvalget anbefaler blant annet at
• Det utarbeides en nasjonal forebyggings­ strategi mot politikorrupsjon. Risikoerkjennel­ se er avgjørende for å forebygge politikorrup­ sjon. Risikoerkjennelse forutsetter at ledere har fokus på korrupsjon og at de involverer medarbeiderne i de risikovurderinger som gjøres.
• Opplysninger om mulig brudd på instrukser og retningslinjer må følges opp og dokumenteres.
• Det må fastsettes klare rutiner for hvordan bekymringsmeldinger skal håndteres, for å sikre at påstander om instruksstridig eller annen bekymringsfull atferd følges opp.
• Det må kontinuerlig arbeides for å sikre en god, effektiv, tillitvekkende og dokumenterbar internkontroll innen kilde­ og informantbe­ handling.
• Det må rapporteres jevnlig til politimesteren om kontrollen av kilde­ og informanthånd­ teringen, og hvilke funn som er gjort. Det må foretas en løpende vurdering av om intern­ kontrolltiltakene er tilstrekkelige.
Les hele rapporten her: https://www.politiet.no/globalassets/doku­ menter/pod/rapporter/rapport­fra­evaluerings­ utvalget.pdf
  





















































































   20   21   22   23   24