Page 20 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2022
P. 20
Det er nettopp
hvordan læring må skje i praksis som vil gi en bedre og felles forståelse av læring i politiet.
forskning og på lederstudier på PHS, og nettopp hvordan de skal jobbe med læring fremstår for mange som noe uklart. Da tenker jeg ikke på teoretiske utredninger og å beherske ulike perspektiver på læring, men heller at det i det enkelte distrikt, seksjon, avsnitt, spesialenhet osv. er refleksjoner, diskusjoner og utvikling av en felles forståelse og språk på hva læring er i praksis i politiet. Det er ved denne forankringen lokalt at det samlet sett kan løftes opp sentralt som et spørsmål om organisatorisk læring og organisatorisk kompetanse i politiet. Og det er nettopp hvordan læring må skje i praksis som vil gi en bedre og felles forståelse av læring i poli tiet. Formålet må nødvendigvis være mer læring, mer tilretteleggelse for læring, og mer at de ansatte tar ansvar for felles og kollektiv læring
i praktisk arbeid. På den måten utnyttes at læring skjer gjennom praktisk arbeid.
Det er læring som henholdsvis individuell kognitiv læringsteori og situasjonsavhengig og sosiokulturell læring som har dominert lærings litteraturen. Individuell læring viser til hvordan individet tilegner seg kunnskap og ferdigheter som lagres for fremtidig bruk. Sosiokulturell læring forstår læring som deltakelse (både indivi duell og kollektiv) i praksis. Det er innenfor sosio kulturell læring at betydningen av uformell læring for å forstå læring i organisasjoner vekt legges. Uformell læring vil være den læringen
som ikke er formalisert, og den læringen som skjer når politiansatte utfører selvstendige eller kollektive arbeidsoppgaver, kommuniserer, observerer og/eller praktiserer sammen med kolleger og andre.3 Det at såpass mye av læringen er uformell, gjør at uformell læring
og deltakelse i uformelle praksisfellesskap kan gi både kompetent, men også «feil» eller utdatert kompetanse. Så all læring og kunnskap i politiet trenger ikke nødvendigvis å være positiv. Nettopp derfor er det så avgjørende å vite hvordan politiet lærer for å kunne være bevisst og å lede gode læringsprosesser og deling av ønskelig kunnskap og kompetanse. Heller enn at læring gir silotenkende fagmiljøer, uønsket ledelse eller manglende endringsvillighet.
Hva læring er i politiet vil derfor også handle om hva som læres når kunnskap deles mellom kolleger, avsnitt, seksjoner og distrikter, både formelt og uformelt. Eller sagt på en annen måte, for å bli bedre på læring i politiet er det viktig å vurdere hvilken kunnskap (hvem er de gode kunnskapskildene) som skal deles på hvilke læringsarenaer til beste for politiets samlede organisatoriske kompetanse.
Fra kunnskap til kompetanse i politiet
Mange forbinder læring med det konkrete, det tilrettelagte og hvor resultatet av læring kan måles, evalueres og vurderes. Dermed blir oftest omfanget av kurs, opplæring, utdannelse og trening vurdert å ivareta hvor gode organisa sjoner er på læring. Disse formelle læringsare naene vil ikke ivareta politiet som en lærende organisasjon. Kanskje med noe unntak på innhold i trening, så vil det først og fremst være snakk om
20
3
Filstad, C. (2022). Organisasjonslæring: fra kunnskap til kompetanse. 3.utg. Fagbokforlaget