Page 23 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2022
P. 23

 utvikling, også som anvendelse av kunnskap politiansatte har lært gjennom kurs og videreut­ dannelse. Trening, videreutdannelse, analyser, rapporteringer, erfaringer osv. må følges opp på gode læringsarenaer for praktisk anvendelse. Her ligger et stort potensial for å bli bedre på læring. Det inkluderer også læring av ledelse i politiet som er tema for boken min i politiledelse som praksis.4 Her beskrives ramme­betingel­ sene og dermed hvorfor politiledere utøver den ledelse de gjør i mer detalj. Det handler blant annet om hva ledere blir målt på – er det måltall eller tilretteleggelse for læring, eller begge deler? Læring i politiet er best når den i så stor grad som mulig er integrert i praktisk arbeid. Men det forutsetter også at kolleger og ledere får tilgang til hverandre i praktisk arbeid, og det må gis rom for refleksjon og kunnskapsdeling også utover det som er mulig i praktisk arbeid.
I motsatt fall overlates læring til å være tilfeldig, forbeholdt uformelle grupperinger, eller enkelt­ individer, og dermed går politiet glipp av gode muligheter for utvikling av organisatorisk kompetanse i møte med et endret og stadig mer komplekst samfunnsoppdrag.
Kort oppsummert – hvordan jobbe med læring
i politiet
Det er mange forhold som påvirker ledelse og medarbeiderskap for organisasjonslæring i poli­ tiet og påtalemyndigheten. Politiet er en hierar­ kisk og byråkratisk organisasjon, den støtter seg på styring like mye som ledelse, og det snakkes mye om ressurser og handlingsrom. Hva som kan fremme og hemme organisasjonslæring er derfor viktige diskusjoner for å bli bedre på læring, men det handler også om at ta noen enklere og grunn­ leggende grep først. Og for all del, mye av det
4 Filstad, C (2020). Politiledelse som praksis. Fagbokforlaget
som har vært tema her har mange kommet langt med i politiet, det jobbes med læring og det læres (uten at det nødvendigvis vurderes å være læring). Det har jeg også vist til når det gjelder alle læringsmulighetene som er initiert i politiet. I tillegg kommer som argumentert sterkt for i dette innlegget alle læringsmulighetene som er i praktisk arbeid. Oppsummert handler det om å skape en læringskultur i politiet som ivaretas gjennom følgende:
1. Utvikle en felles forståelse av 1) hva læring er (individuell og læring som deltakelse i praksis), 2) forskjellen på kunnskap og kompetanse og 3) bevisst på hva som er typisk eksplisitt og taus kunnskap i egen avdeling, 4) og at forut­ setningen for organisasjonslæring og organi­ satorisk kompetanse er kunnskapsdeling.
2. Identifisere og tilrettelegge for kunnskapsde­ ling og refleksjon på de gode læringsarenaene. Hvilke er de gode kunnskapskildene og hvor­ dan ledere og kolleger kan få tilgang til hver­ andres kunnskap.
3. Ledelse for læring like viktig som ledelse av fag. Diskutere ledelse og medarbeiderskap for et felles ansvar for læring og kunnskapsdeling.
4. Utvikle gode arbeidsmiljøer med tillit, åpenhet og psykologisk trygghet.
5. Det at ledere på alle nivåer skal lede læring må forankres i toppledelsen.
  Spesialenheten for politisaker
Årsrapport 2022
23
 



















































































   21   22   23   24   25