Page 39 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2022
P. 39

regel gis i forbindelse med selve avhøret, og det bør fremkomme av nedtegnelsen av avhøret at informasjon er gitt. Politimesteren ble derfor også anmodet om å nærmere vurdere behovet for opplæring og etablering av rutiner som sikrer at tjenestepersoner sørger for at den nødven­ dige informasjon om mistenktes rettigheter gis på en korrekt måte, og som sikrer at det fore­ ligger notoritet omkring dette. Det ble også vist til den foreliggende retningslinje for avhør av mistenkte barn som på vedtakstidspunktet var på høring.
SØR­VEST POLITIDISTRIKT
Barneverntjenesten i en kommune anmeldte ansatte i politiet for at de ikke hadde vært ivare­ takende overfor et mindreårig barn. Patruljen hadde bortvist faren fra morens leilighet, og barnet hadde blitt brukt som tolk. Barnet var på besøk hos mor, og bodde hos fosterforeldre. Politiets vaktjournal viste at politiet hadde fått melding om at en eksmann hadde tatt seg inn
i tidligere ektefelles leilighet og var ønsket fjernet fra stedet. Politiet mente at mannen hadde besøksforbud mot sin tidligere ektefelle. I ettertid viste det seg at besøksforbudet var rettet mot en annen person med tilnærmet samme navn. Det var ikke opplysninger i saken om at det hadde oppstått en spesielt vanskelig situasjon på stedet.
Ut fra opplysningene i saken var det etter Spesialenhetens mening ikke sannsynlig at ansatte i politiet hadde opptrådt straffbart. Det ble vist til at politiet mottok en melding om at en person ikke var ønsket på stedet, og at de deretter forvekslet ham med en annen person med tilnærmet samme navn som hadde besøks­ forbud. En slik personforveksling var klander­ verdig, men i dette tilfellet ikke straffbar. Det var
heller ikke opplysninger i politiets anmeldelse eller i PO­loggen om at det hadde oppstått en meget vanskelig og mulig straffbar situasjon i forhold til barna på stedet. Ettersom det var tale om en mindreårig som var misfornøyd med patruljens opptreden overfor ham, ble saken sendt til politimesteren for eventuell adminis­ trativ vurdering i et lærsperspektiv.
SOSIALE MEDIER
Spesialenheten har i årsrapportene for 2019
og 2020 artikler om politiets bruk av sosiale medier. I årsrapporten for 2021 er det redegjort for saker sendt til administrativ vurdering om temaet, og vist til at dette vil gi flere mulighet til å nyttiggjøre seg erfaringene fra disse sakene. Også i 2022 har Spesialenheten behandlet saker om bruk av sosiale medier, og det anses fortsatt å være behov for en nærmere omtale av sakene.
FINNMARK POLITIDISTRIKT
Saken gjelder spørsmål om en tjenesteperson A hadde opptrådt straffbart ved å kommunisere med en kvinne på Snapchat. A hadde blant annet sendt henne et bilde som viste deler av en pc­skjerm, og sendt meldinger som til en viss grad omtalte hans arbeidsoppgaver i politiet. Spesialenheten gjenfant ikke det aktuelle bildet av pc­skjermen. Saken ble av den grunn avgrenset mot mulig brudd på taushetsplikt, og vurdert etter straffeloven § 172 om grov uaktsom tjenestefeil.
Etter Spesialenhetens syn utgjorde As bruk av Snapchat et brudd på føringene som var gitt ham og et brudd på politiinstruksen § 4­1 om vandel. Spesialenheten mente derfor at det forelå et
Spesialenheten for politisaker
 39
 Årsrapport 2022




















































































   37   38   39   40   41