Page 52 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2022
P. 52

Organisering og bemanning
Spesialenheten for politisaker ble opprettet
1. januar 2005 og har som oppgave å etterforske saker som gjelder spørsmålet om en ansatt i poli­ tiet eller påtalemyndigheten har begått straffbar handling i tjenesten. Enheten er ikke en del av politiet, men en uavhengig organisasjon som administrativt er underlagt Justis­ og bered­ skapsdepartementet og faglig underlagt riks­ advokaten.
Etterforskingsvirksomheten styres av straffe­ prosessloven, påtaleinstruksen og direktiver fra riksadvokaten. Saksbehandlingen skjer i to nivåer. Ett nivå for etterforsking og ett nivå for overordnet ledelse og endelig påtalevurdering. Etterforskingsavdelingen med leder har kontor­ sted i Oslo, og kontorsteder i Bergen og Trond­ heim. Saksmottak og innledende etterforsking med leder har kontorsted på Hamar.
Sjefen for Spesialenheten, juridiske rådgivere og administrativ stab er lokalisert på Hamar. Sjefen for Spesialenheten treffer påtaleavgjørelse i alle saker, men dette kan delegeres til annen i enheten med juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap. Sjefen for Spesialenheten skal ikke delta i eller gi detaljerte føringer for etter­ forskingsavdelingens arbeid.
Spesialenheten har pr. 1. januar 2023 42 faste og én midlertidig stilling. Disse fordeler seg på 15 spesialetterforskere, ni påtalefaglige etterforsk­ ingsledere, to juridiske rådgivere, en fag­ og opplæringsansvarlig og 11 administrative stil­ linger hvorav tre på IT. Det er tre fast ansatte ledere samt sjef og assisterende sjef. I tillegg deltar fem privatpraktiserende advokater som er oppnevnt på verv i behandling av straffesaker. Alle advokatene har variert og omfattende arbeidserfaring fra privat og offentlig virk­ somhet.
Ordningen med advokater på verv skal under­ streke enhetens uavhengighet og er ment å bidra til åpenhet og tillit.
Spesialetterforskere i Spesialenheten må ha oppdatert og god kunnskap om etterfor­ skingsmetodikk. Alle spesialetterforskere har per i dag sin utdannelse fra Politiskolen/Politi­ høgskolen, men flere har annen yrkesbakgrunn­ og utdannelse enn fra politiet. En viss overvekt av juristene har sin bakgrunn fra påtalemyndig­ heten, men flere har ingen slik erfaring. Disse har sin bakgrunn fra stillinger i statlig og kommunal forvaltning, privat virksomhet eller arbeid som advokat.
 52
 

























































































   50   51   52   53   54