På denne siden finner du informasjon om
- 1. Hva er en anmeldelse og hva er en klage
- 2. Hva gjør Spesialenheten
- 3. Hvordan går jeg frem for å anmelde politiet
- 4. Hvilke opplysninger må jeg gi i en anmeldelse
- 5. Hva skjer etter at jeg har levert anmeldelsen
1. Hva er en anmeldelse og hva er en klage på politiet
Anmeldelse
En anmeldelse er en melding du gir til Spesialenheten om en hendelse som du mener er straffbar. For at noe er straffbart, må den rammes av en straffebestemmelse, i hovedsak en straffebestemmelse i straffeloven. Eksempler på straffebestemmelser som Spesialenheten vurderer om politiet kan ha brutt, er straffeloven § 171 og § 172 om tjenestefeil, straffeloven § 209 om brudd på taushetsplikt, straffeloven § 271 om bruk av makt og bestemmelser i vegtrafikkloven i forbindelse med at politiet har kjørt i utrykning.
Det er straffbart å bevisst rette en uriktig anklage mot noen, også mot ansatte i politiet.
Klage
Dersom du mener at politiet har gjort en feil uten å bryte loven, kan du sende en klage.
Hvis du for eksempel mener at politiet kunne ha opptrådt på en bedre måte, du mener de har opptrådt kritikkverdig, du er misfornøyd med hvordan du har blitt behandlet, du ønsker at politiet skal lære av sine feil el., er det ikke snakk om at politiet har opptrådt straffbart. I et slikt tilfelle er det ikke anmeldelse, men klage som er rette måte å melde om hendelsen.
Klagen sender du til politimesteren i det politidistriktet som hendelsen har skjedd. Du kan lese mer om dette på politiet.no.
Når Spesialenheten mottar en henvendelse fra deg, vil vi vurdere om henvendelsen er en anmeldelse eller en klage. Dersom vi vurderer at henvendelsen din er en anmeldelse, vil du få brev om at anmeldelsen er mottatt. Dersom vi vurderer at henvendelsen din er en klage, vil du få beskjed om at du må sende henvendelsen til politiet i stedet.
2. Hva gjør Spesialenheten
Spesialenheten er en egen myndighet som etterforsker og avgjør straffesaker mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten. Det betyr at Spesialenheten ikke er en del av politiet.
Spesialenheten har et avgrenset ansvarsområde. For at Spesialenheten kan behandle en anmeldelse fra deg må anmeldelsen gjelde
- et politidistrikt eller ansatte i politiet/påtalemyndigheten
- en hendelse som har skjedd i tjenestepersonens arbeid (Spesialenheten behandler ikke anmeldelser som gjelder tjenestepersonen som privatperson eller handlinger som han eller hun har gjort i fritiden sin)
- et straffbart forhold (Se mer om forskjellen mellom anmeldelse og klage under punkt 1.)
Dersom anmeldelsen din retter seg mot personer som ikke arbeider i politiet, må du sende anmeldelsen til det politidistriktet du bor i. Du kan lese mer om anmeldelse til politiet på politiet.no.
Du kan lese mer om Spesialenheten i påtaleinstruksen kapittel 34.
3. Hvordan går jeg frem for å anmelde politiet
Du kan levere anmeldelse til Spesialenheten enten skriftlig på e-post eller brev, eller at du forklarer om hendelsen i avhør.
Se punkt 4 om hvilke opplysninger anmeldelsen skal inneholde.
4. Hvilke opplysninger må jeg gi i en anmeldelse
- Ditt fulle navn og fødselsdato (for at vi skal være sikre på at vi registrere deg som part i saken og ingen andre)
- Kontaktinformasjon: postadresse, e-postadresse og telefonnummer (for å kunne sende deg bekreftelse på anmeldt forhold, komme i kontakt med deg for avhør, sende deg påtalevedtak etc.)
- Hvem eller hvilket politidistrikt du ønsker å anmelde (dersom du kjenner tjenestepersonens navn eller tjenestenummer og hvilket politidistrikt det gjelder)
- Hva du ønsker å anmelde (Gi en kortfattet beskrivelse av hendelsen og hva du mener politiet har gjort som er straffbart)
- Hvor skjedde hendelsen
- Når skjedde hendelsen
Du kan også gi oss opplysninger om
- Vitner
- Andre opplysninger (eks. lydopptak, foto, video, dokumenter)
5. Hva skjer etter at jeg har levert anmeldelsen
Når vi har mottatt henvendelsen din, vurderer vi om den er en anmeldelse eller en klage. Dersom vi vurderer at den er en anmeldelse, vil du få tilsendt brev om at anmeldelsen din er registrert og at anmeldelsen har fått et saksnummer hos oss. Vi ber om at du i kontakt med oss viser til dette saksnummeret.
Anmeldelsen din blir innledningsvis vurdert av en etterforsker og jurist som arbeider ved Spesialenhetens saksmottak.
Vi vil ofte ha behov for å få flere opplysninger om hendelsen du har anmeldt, før vi kan beslutte om vi skal starte etterforsking eller ikke. Slike innledende undersøkelser kan være å innhente dokumenter fra politidistriktet som omhandler hendelsen eller din kontakt med politiet. Det kan noen ganger også være behov for at vi gjennomfører et avhør av deg der du forklarer oss mer om hendelsen du anmelder.
Anmeldelsen din sendes til etterforsking
Dersom det på saksmottaket blir besluttet at anmeldelsen din skal etterforskes, sender vi anmeldelsen din videre til Spesialenhetens etterforskingsavdeling. De vil da gjennomføre de etterforskingsskrittene som Spesialenheten mener er nødvendige for å kunne avgjøre saken.
Når etterforskingen er ferdig, blir saken din sendt videre til Sjefen for Spesialenheten, som bestemmer om vilkårene for å straffe tjenestepersonen(e) er oppfylt eller om saken skal henlegges.
Anmeldelsen din etterforskes ikke
Dersom saksmottaket beslutter at anmeldelsen din ikke skal etterforskes, blir saken henlagt av jurist som jobber på saksmottaket.
Skriftlig avgjørelse
Du vil alltid motta en skriftlig avgjørelse fra oss (påtalevedtak) når saken er ferdig behandlet.
Klage
Dersom du er uenig i avgjørelsen, har du anledning til å klage. Å klage betyr at Riksadvokaten vurderer anmeldelsen din på nytt. Fristen for å klage er 3 uker. Du sender klagen til Spesialenheten. Vi sender deretter klagen din og alle dokumentene i saken videre til Riksadvokaten. Når Riksadvokaten har vurdert klagen din, vil du motta en skriftlig avgjørelse.