Page 11 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2020
P. 11
prinsippets innhold og høyesterettspraksis, ikke anses som uttrykk for gjeldende rett. Som Jens Edvin Skoghøy påpeker i boken «Rett og Retts anvendelse» (Universitetsforlaget 2018), på s. 56–57:
«Ved at Grunnloven § 113 etter grunnlovs reformen av 2014 stiller krav til at ‘[m]yndighe tenes inngrep overfor den enkelte må ha grunn lag i lov’, er legalitetsprinsippet blitt gjenreist som en grunnleggende, materiell rettssikkerhets garanti for borgerne.»
Med utgangspunkt i legalitetsprinsippets krav om at myndighetenes inngrep – uavhengig av om de kan betraktes som normeringshandlinger eller faktiske handlinger – krever grunnlag i lov, jf. Grunnloven § 113, er politiets handlefrihet begrenset til ikkeinngripende tiltak som ikke er forbudt ved lov.
At det i politietaten også hersker en oppfatning om at samtykke kan tjene som kompetansegrunnlag for inngripende kriminalitetsforebyggende tiltak, er forståelig. Det ligger i samtykkeinstituttets natur at et samtykke fra den som tiltaket rettes mot, suspenderer handlingens inngripende karakter. Samtykket – som uttrykk for fri vilje – fjerner handlingens karakter av tvang, som må sies å utgjøre kjernen i et inngripende tiltak.
Innenfor ulike rettsområder finnes det eksempler på at individet kan samtykke til at myndighetene foretar i utgangspunktet inngripende tiltak. Som eksempel kan det vises til bestemmelsene om ransaking, jf. straffeprosessloven kap. 15 (se særlig § 197 første ledd). I politiregisterloven § 24 nr. 1 er samtykke et selvstendig kompetansegrunnlag for adgangen til å gjøre i taushetsbelagte opp lysninger kjent for andre. Videre foreskriver psykisk helsevernloven § 22 første ledd at indi videt kan samtykke til tvungent psykisk helse vern. Det som kjennetegner disse eksemplene er at individets adgang til å samtykke til integritets krenkende myndighetsutøvelse, er nedfelt i lov.
Et av legalitetsprinsippets formål er å ivareta individets rettssikkerhet ved å begrense myndighetens adgang til å foreta inngripende
myndighetsutøvelse. Prinsippet fremstår i så måte som en forbudsnorm som forbyr myndig hetene å gjennomføre inngripende tiltak som ikke har grunnlag i lov. En ordning hvor politiet – utenfor de lovbestemte tilfeller – også kan påberope samtykke som grunnlag for inngripende myndighetsutøvelse, vil i realiteten utgjøre en omgåelse av legalitetsprinsippets betydning som forbudsnorm, noe som vil kunne skape grobunn for vilkårlig myndighetsutøvelse. Følgelig må det – utledet av lovens system – legges til grunn at dersom et samtykke skal tjene som grunnlag for politiets tiltak, må dette følge av formell lov. På den måten vil samtykkebaserte inngrep ha grunnlag i lov.
Politiets kriminalitets forebyggende tiltak vil kunne utgjøre et inngrep dersom det påvirker individets private sfære på en slik måte at ved kommende må «tåle, gjøre eller unnlate noe
Hverken Grunnloven eller politiloven definerer hva som er å anse som inngripende tiltak. Ikke ethvert tyngende tiltak vil kunne karakteriseres som et inngrep etter Grunnloven § 113. Om et tiltak skal anses som inngripende, vil bero på en samlet vurdering av blant annet tiltakets art, intensitet og utstrekning i tid. Videre vil forhold knyttet til individet spille en sentral rolle. Ytter ligere vil kriminalitetsforebyggende tiltaks særegne karakter måtte tillegges betydelig vekt i en samlet vurdering.
Politiets kriminalitetsforebyggende tiltak vil kunne utgjøre et inngrep dersom det påvirker individets private sfære på en slik måte at ved kommende må «tåle, gjøre eller unnlate noe».
Spesialenheten for politisaker
11
Årsrapport 2020