Page 18 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2022
P. 18
TEKST Cathrine Filstad / FOTO BI Business Review
Hvordan sikre ledelse og medarbeiderskap for organisasjons læring i politiet og påtalemyndigheten?
Hvordan lærer politiet?
Hva politiet og påtalemyndigheten (heretter kun omtalt som poli tiet) lærer handler om hvordan politiet lærer. Hva politiet lærer viser til hvilken kunnskap og kompetanse som utvikles i politiet, og vil alltid være et resultat av hvordan politiet lærer, som igjen er avgjørende for at politiet utvikler «riktig kompetanse», i henhold til overordnede mål og et stadig mer komplekst kriminalitetsbilde. Det er derfor læring det må tilrettelegges for, hvor ledere er ansvarlig for å lede læring, og medarbeidere er ansvarlig for at læring skjer både individuelt og kollektivt i relasjoner med kollegaer og andre involverte. Organisasjonslæring forutsetter kunnskaps deling og felles praksis, heller enn at den individuelle politiansatte lærer. For å lykkes med organisasjonslæring må det derfor utvikles en felles forståelse av hva læring er og at det gir mening hvordan både politiledere og politiansatte skal jobbe med læring i praksis.
Meningsskaping for læring og endring
Læring innebærer en eller annen form for endring, og i politiet vises det oftest til at læring skal gi varig endring i holdninger, ferdigheter og handlinger. Men læring i praksis gir oftest ikke en umiddelbar endring og derfor er det viktig å forstå læring som prosesser.
Cathrine Filstad
professor, Politihøgskolen og Høyskolen Kristiania
18