Page 18 - Spesialenheten for politisaker – Årsrapport 2022
P. 18

TEKST Cathrine Filstad / FOTO BI Business Review
Hvordan sikre ledelse og medarbeiderskap for organisasjons­ læring i politiet og påtalemyndigheten?
Hvordan lærer politiet?
Hva politiet og påtalemyndigheten (heretter kun omtalt som poli­ tiet) lærer handler om hvordan politiet lærer. Hva politiet lærer viser til hvilken kunnskap og kompetanse som utvikles i politiet, og vil alltid være et resultat av hvordan politiet lærer, som igjen er avgjørende for at politiet utvikler «riktig kompetanse», i henhold til overordnede mål og et stadig mer komplekst kriminalitetsbilde. Det er derfor læring det må tilrettelegges for, hvor ledere er ansvarlig for å lede læring, og medarbeidere er ansvarlig for at læring skjer både individuelt og kollektivt i relasjoner med kollegaer og andre involverte. Organisasjonslæring forutsetter kunnskaps­ deling og felles praksis, heller enn at den individuelle politiansatte lærer. For å lykkes med organisasjonslæring må det derfor utvikles en felles forståelse av hva læring er og at det gir mening hvordan både politiledere og politiansatte skal jobbe med læring i praksis.
Meningsskaping for læring og endring
Læring innebærer en eller annen form for endring, og i politiet vises det oftest til at læring skal gi varig endring i holdninger, ferdigheter og handlinger. Men læring i praksis gir oftest ikke en umiddelbar endring og derfor er det viktig å forstå læring som prosesser.
    Cathrine Filstad
professor, Politihøgskolen og Høyskolen Kristiania
18
 

























































































   16   17   18   19   20