ANMELDELSE FOR IKKE Å HA BEHANDLET FORLIKSKLAGE
A anmeldte tjenesteperson ved forliksrådet i et politidistrikt for å ha nektet å behandle As forliksklage. Han hadde fått beskjed om at forliksklagen måtte sendes inn per post, ikke elektronisk. A mente han hadde rett til å sende klagen per e-post.
Spesialenheten kontaktet A og ba A om å kontakte Spesialenheten pr telefon. A ønsket at eventuelle spørsmål skulle rettes til A pr. e-post. Spesialenheten avhørte tjenesteperson B som har ansvar for håndtering av forliksklager på det aktuelle tjenestested. Forliksrådet oversendte kopi av dokumentene i saken til Spesialenheten.
Det fremgikk at A ble informert per e-post og i brev om at forliksklage må innleveres i original form, og at e-post derfor ikke var tilstrekkelig. A ble bedt om å sende forliksklagen per post eller levere dokumentene inn på lensmannskontor eller politistasjon. Det ble informert om at forlikskalgen ikke ville bli behandlet før de originale dokumentene ble mottatt. A aksepterte ikke dette.
Det var foreløpig ikke systemer for elektronisk samhandling i forliksrådet. Derfor ville tradisjonelle fysiske dokumenter fortsatt være det eneste praktiske alternativ i forliksrådet inntil det ble etablert et system som kunne behandle elektroniske forliksklager. Det måtte enten være klageren selv eller prosessfullmektigen som underskrev forlikskalgen.
Spesialenheten kunne ikke se at ansatte ved forliksrådet hadde handlet på et vis som kunne lede til straffansvar. Saken ble henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.