• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 11/14-123 – 10.11.2014

Sak 11/14-123 – 10.11.2014

9. april 2015 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

VEGTRAFIKKUHELL MED TRAFIKKSKADE
Spesialenheten ble varslet av et politidistrikt om sammenstøt mellom en politibil og en ATV.
Spesialenheten avhørte føreren av ATVen (B). Videre ble politiets sak mot B og illustrasjonsmappe fra ulykkesstedet innhentet. B var anmeldt for bilbrukstyveri.
B hadde ikke stanset for kontroll, og en patrulje kjørte utrykning i retning der ATVen sist var observert. Patruljen observerte ATVen etter kort tid. Den var fullstendig mørklagt ved at den verken hadde baklys eller bremselys. Patruljen nådde igjen ATVen, og polititjenesteperson A la tjenestebilen på midtstripen i veien. Det var ingen trafikk i motgående kjørefelt og hastigheten var ikke høy. Idet A skulle sette på blålysene, svingte B brått rett ut foran tjenestebilen samtidig som han bremset kraftig. A bremset umiddelbart, og bilen skled noe før den traff ATVen. B ble påført brudd i en skulder. A viste til at han ikke hadde mulighet til å forutse Bs manøver ettersom ATVen ikke hadde bremselys som kunne indikere hva B hadde tenkt å gjøre.
Saken ble vurdert i forhold til vegtrafikkloven § 3, jf. § 31.
Spesialenheten la til grunn at det var Bs oppbremsing og svingmanøver som førte til ulykken. Dette kom helt overraskende på A. Til tross for at bakenforliggende kjøretøy har en generell plikt til å tilpasse sin kjøring slik at han unngår sammenstøt med foranliggende kjøretøy, anses Bs kjøreadferd som så vidt upåregnelig at A ikke kunne bebreides for sammenstøtet. Han kunne ikke sies å ha opptrådt uaktsomt.
Saken ble henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
09.00–11.15 og 12.00–14.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde