VEGTRAFIKKUHELL MED TRAFIKKSKADE
Spesialenheten ble varslet av et politidistrikt om sammenstøt mellom en politibil og en ATV.
Spesialenheten avhørte føreren av ATVen (B). Videre ble politiets sak mot B og illustrasjonsmappe fra ulykkesstedet innhentet. B var anmeldt for bilbrukstyveri.
B hadde ikke stanset for kontroll, og en patrulje kjørte utrykning i retning der ATVen sist var observert. Patruljen observerte ATVen etter kort tid. Den var fullstendig mørklagt ved at den verken hadde baklys eller bremselys. Patruljen nådde igjen ATVen, og polititjenesteperson A la tjenestebilen på midtstripen i veien. Det var ingen trafikk i motgående kjørefelt og hastigheten var ikke høy. Idet A skulle sette på blålysene, svingte B brått rett ut foran tjenestebilen samtidig som han bremset kraftig. A bremset umiddelbart, og bilen skled noe før den traff ATVen. B ble påført brudd i en skulder. A viste til at han ikke hadde mulighet til å forutse Bs manøver ettersom ATVen ikke hadde bremselys som kunne indikere hva B hadde tenkt å gjøre.
Saken ble vurdert i forhold til vegtrafikkloven § 3, jf. § 31.
Spesialenheten la til grunn at det var Bs oppbremsing og svingmanøver som førte til ulykken. Dette kom helt overraskende på A. Til tross for at bakenforliggende kjøretøy har en generell plikt til å tilpasse sin kjøring slik at han unngår sammenstøt med foranliggende kjøretøy, anses Bs kjøreadferd som så vidt upåregnelig at A ikke kunne bebreides for sammenstøtet. Han kunne ikke sies å ha opptrådt uaktsomt.
Saken ble henlagt som intet straffbart forhold anses bevist.