• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 459/16 – 123, 26.09.2016

Sak 459/16 – 123, 26.09.2016

7. oktober 2016 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

FORELEGG FOR VEGTRAFIKKULYKKE MED PERSONSKADE

Politidistrikt:
Oslo politidistrikt

Anmeldelsen:
Politibetjent A som fører av politiets uniformerte tjenestebil og B som fører av trikk i rute kolliderte i et firearmet lysregulert vegkryss i Oslo på nattestid. Politibetjent A kjørte utrykning østover på vei til et pågående sykkeltyveri og kjørte inn i krysset mot rødt lyssignal, mens trikkefører B kjørte nordover og inn i krysset på grønt lyssignal. Passasjer i politibilen, politibetjent C, ble sittende fastklemt etter sammenstøtet og ble påført bruddskader i hofteregionen.

Spesialenheten fikk saken oversendt fra Oslo politidistrikt og besluttet å iverksette etterforsking. Riksadvokaten ga Spesialenheten utvidet mandat til også å etterforske og påtaleavgjørelse saken for trikkefører B.

Spesialenhetens etterforsking:
Fra Oslo politidistrikt mottok Spesialenheten anmeldelse av vegtrafikkulykke og flere rapporter, herunder bilder, fra de innledende undersøkelsene på åstedet. Spesialenheten avhørte A og B som mistenkte, mens C og flere av passasjerene på trikken ble avhørt som vitner. Fra Sporveien mottok Spesialenheten rapport med teknisk informasjon om den aktuelle trikken og undersøkelsene av dens ferdsskriver.

Rettslig grunnlag:
Vegtrafikkloven § 31, jf. § 3 om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Spesialenhetens vurdering:
Spesialenheten la til grunn at politibetjent A som fører av politiets utrykningskjøretøy lovlig kunne kjøre mot rødt lys, men han hadde et særlig ansvar i forhold til kryssende trafikk med grønt lyssignal. For å forhindre sammenstøt eller farlige situasjoner, skulle han varsle om sin kjøring. Etter det opplyste brukte han blålys og ikke sirener. A opplyste at han bremset inn i krysset, og på bakgrunn av opplysninger fra vitner og spor på stedet, la Spesialenheten til grunn at han fikk bremset tilnærmet helt ned før sammenstøtet skjedde. Trikkefører B hadde grønt lyssignal. Han hørte ingen sirener og bremset straks han så politibilen med blålysene.

Spesialenheten fant det bevist utover rimelig tvil at politibetjent A ikke var tilstrekkelig oppmerksom og/eller holdt en etter forholdene for høy hastighet da han kjørte inn i kysset på rødt lyssignal. Ved inngangen til vegkrysset var hans sikt til høyre (sørover) begrenset på grunn av bygningen på stedet. Dette tilsa at han måtte kjøre ekstra varsomt inn i krysset, og han skulle også forsikret seg om at det ikke kom trafikk fra venstre (nordfra). Da A var kommet inn i krysset, hadde han fri sikt til høyre. Han oppdaget ikke trikken før kollegaen hans varslet om den. Selv om A hadde lav hastighet klarte han ikke å bremse før han var i trikkeskinnene. En slik opptreden anses som uaktsom. Det ble videre lagt vekt på at det ikke var noe å bebreide trikkefører B for i situasjonen og at trikken fulgte hovedretningen på veien og således ikke hadde en uventet eller spesiell vinkel gjennom krysset. Det var intet ved politioppdraget som A var på vei til som tilsa at det var nødvendig å komme spesielt fort frem for å sikre liv eller helse. A ble ilagt forelegg. Saken var ikke så alvorlig at det er grunnlag for prikkbelastning eller tap av førerretten.

Det var ikke holdepunkter for at trikkefører B hadde opptrådt på et vis som kunne medføre straffansvar.

Vedtak:
Saken er henlagt for trikkefører B som intet straffbart forhold anses bevist.
Politibetjent A er ilagt forelegg.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Tilgjengelighetserklæring Bokmål

Tilgjengelegheitserklæring Nynorsk

Etterforskingsavdelingen

Etterforsking av saker i Spesialenheten skjer i etterforskingsavdelingen.

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Kilde