• Menu
  • Skip to left header navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Spesialenheten for Politisaker - logo

Riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet

  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
  • Hjem
  • Om oss
  • Informasjon om anmeldelse og klage på politiet
  • Våre avgjørelser
  • Våre årsrapporter
  • Fagartikler fra årsrapportene
  • Våre artikler
  • Offentlig postjournal
  • Tildelingsbrev, årsrapporteringer, riksrevisjonsberetninger og hovedinstrukser
  • Lenker
  • English
Du er her: Hjem / Alle artikler / Sak 798/14-123 – 28.08.2015

Sak 798/14-123 – 28.08.2015

1. februar 2016 Øst / Sammendrag av saker / Våre avgjørelser

ANMELDELSE FOR FORHOLD UNDER TRANSPORT OG MANGLENDE SVAR PÅ KLAGE
A anmeldte politiet for at det ikke var sikkerhetsbelte i bilen som ble brukt da han ble transportert til arresten. Videre var det så kaldt i bilen at han hadde “frosten i seg” i 14 dager etter turen. A sendte klage til lensmannen, men mottok ikke svar til tross for flere henvendelser om saken. A sendte deretter klage til politimesteren, men A mente politimesteren bagatelliserte kjøreturen.
Spesialenheten innhentet aktuelle dokumenter fra politidistriktet.
A ble pågrepet grunnet forsøk på ildspåsettelse. Det var ikke gjort noteringer i politiets oppdragslogg om at han hadde frosset under kjøreturen. Hendelsen hadde skjedd i desember 2012. Et eventuelt straffansvar etter straffeloven § 325 første ledd nr. 1, om grov uforstand i tjenesten, ville uansett være foreldet, jf. straffeloven § 66 først ledd, jf. § 67.
Det var videre ikke sannsynlig at lensmannen hadde opptrådt straffbart ved ikke å besvare As henvendelser. Imidlertid bemerket Spesialenheten at klager over politiets tjenesteutøvelse skal behandles etter Justisdepartementets instruks for behandling av henvendelser om kritikkverdige forhold utført i tjeneste i politi- og lensmannsetaten. Spesialenheten forutsatte at politidistriktet har etablerte rutiner om oppfølging av slike klager.
Saken ble henlagt med den begrunnelse at det ikke var rimelig grunn til å iverksette etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.

En uavhengig og riksdekkende etterforskings- og påtalemyndighet, som behandler anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.

Footer

Spesialenheten for politisaker

62 55 61 00 (sentralbord)
 post@spesialenheten.no
 09.00–15.00

Postboks 93, 2301 Hamar
Grønnegata 82, 2317 Hamar

Etterforskingsavdelinger

 Øst-Norge, Hamar og Oslo
 Vest-Norge, Bergen
 Midt-Norge og Nord-Norge, Trondheim

Følg oss

  • Twitter

Site Footer

Vi mottar elektronisk faktura på standardformatet «Elektronisk Handelsformat» (EHF). Elektronisk adresse er vårt organisasjonsnummer: 987 248 890. Informasjon til leverandører angående elektronisk faktura: https://dfo.no/kundesider/faktura/sende-en-faktura-til-en-statlig-virksomhet#a9ab86d1b6e098bd24669a09cdaa5d266.

Spesialenheten for politisaker © 2023 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media