ANMELDELSE FOR FORHOLD UNDER TRANSPORT OG MANGLENDE SVAR PÅ KLAGE
A anmeldte politiet for at det ikke var sikkerhetsbelte i bilen som ble brukt da han ble transportert til arresten. Videre var det så kaldt i bilen at han hadde “frosten i seg” i 14 dager etter turen. A sendte klage til lensmannen, men mottok ikke svar til tross for flere henvendelser om saken. A sendte deretter klage til politimesteren, men A mente politimesteren bagatelliserte kjøreturen.
Spesialenheten innhentet aktuelle dokumenter fra politidistriktet.
A ble pågrepet grunnet forsøk på ildspåsettelse. Det var ikke gjort noteringer i politiets oppdragslogg om at han hadde frosset under kjøreturen. Hendelsen hadde skjedd i desember 2012. Et eventuelt straffansvar etter straffeloven § 325 første ledd nr. 1, om grov uforstand i tjenesten, ville uansett være foreldet, jf. straffeloven § 66 først ledd, jf. § 67.
Det var videre ikke sannsynlig at lensmannen hadde opptrådt straffbart ved ikke å besvare As henvendelser. Imidlertid bemerket Spesialenheten at klager over politiets tjenesteutøvelse skal behandles etter Justisdepartementets instruks for behandling av henvendelser om kritikkverdige forhold utført i tjeneste i politi- og lensmannsetaten. Spesialenheten forutsatte at politidistriktet har etablerte rutiner om oppfølging av slike klager.
Saken ble henlagt med den begrunnelse at det ikke var rimelig grunn til å iverksette etterforsking, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd.