Spesialenheten for politisaker mener det i mange saker går for lang tid fra en person er pågrepet fram til vedkommende er gitt mulighet til å forklare seg. Av straffeprosessloven § 180 følger at den som er pågrepet ”snarest mulig” skal gis adgang til å forklare seg for politiet. Ofte synes ønsket om å forskyve avhøret …
Fagartikler fra årsrapportene
Politiets møte med publikum – krav til profesjonalitet
Publikum og politiet møtes i mange ulike sammenhenger. For publikum vil møtet kunne være preget av usikkerhet og sterke følelser og det vil ikke sjelden skje under påvirkning av rus. Felles for alle møtene er at det påhviler politiet et ansvar om å opptre profesjonelt. Polititjenestepersonen er den trenede aktøren i møtet med publikum og …
Politiets møte med publikum – krav til profesjonalitetLes mer
Politiets inngripen mot utenlandske tiggere
Flere utenlandske tiggere anmeldte i 2012 politiet i Oslo. Sakene har for Spesialenheten i hovedsak reist spørsmål om lovligheten av politiets ordensmessige inngripen, blant annet ved bortkjøring av personer fra et sted til et annet sted som ligger flere kilometer unna. Tiggere har blant annet oppgitt å ha blitt bortkjørt til bensinstasjoner langs E-18 mot …
Riktig bruk av håndjern – Om å se det spesielle i det generelle
Håndjern er hjelpemiddelet som politiet oftest gjør bruk av i sin operative tjenesteutøvelse. Bruken er regulert i politiinstruksen § 3-2 tredje ledd og § 11-3, begge sammenholdt med de polisiære grunnkravene i politiloven § 6. Uskjønnsom eller gal bruk av håndjern kan også komme i konflikt med forbudet mot nedverdigende behandling i Den europeiske menneskerettskonvensjon …
Riktig bruk av håndjern – Om å se det spesielle i det generelleLes mer
Den enkelte polititjenestepersons plikt til å handle i farlige situasjoner
Politiet skal beskytte og verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet. For den enkelte tjenesteperson betyr det at han både etter ordre og på eget initiativ er pliktig til å utsette seg selv for fare for å gjennomføre tjenesteoppdrag. Hvilke konsekvenser har det for den tjenestepersonen som ikke kaster seg i vannet …
Den enkelte polititjenestepersons plikt til å handle i farlige situasjonerLes mer
Beslutning om ransaking – påtalemyndighetens bruk av sekundærkompetanse
Spesialenheten mottar årlig mange anmeldelser som gjelder ulovlig ransaking. I en del av disse sakene har Spesialenheten funnet grunn til å stille spørsmål ved påtalemyndighetens vurderinger knyttet til kompetansereglene i straffeprosessloven. Primærkompetansen til å beslutte ransaking etter straffeprosessloven § 192 er tillagt retten når mistenkte ikke samtykke, jf straffeprosessloven § 197 første ledd. Bestemmelsen annet …
Beslutning om ransaking – påtalemyndighetens bruk av sekundærkompetanseLes mer
Notoritet om beslutninger i straffesaker
Når Spesialenheten mottar en anmeldelse fra en person som anfører å ha vært utsatt for ulovlige handlinger fra politiets side, vil enheten som regel starte sitt arbeid med å innhente relevante dokumenter fra politiet vedrørende den hendelsen det vises til. Spesialenheten har ved etterforsking av anmeldelser flere ganger erfart at det hos politiet ikke finnes …
Korrupsjon i norsk politi
Høyesterett behandlet i 2011 to saker som gjaldt tiltaler mot polititjenestemenn for korrupsjon. Begge avgjørelsene i Høyesterett gir viktige avklaringer av enkelte rettslige spørsmål. Alvoret ved at polititjenestemenn opptrer korrupt understrekes i begge avgjørelsene. Ved Borgarting lagmannsretts avgjørelse av 30. juni 2010 ble to polititjenestemenn og en privat næringsdrivende domfelt for grov korrupsjon. Bakgrunnen for …
Hendelser i arrest
Den som settes i politiarrest, er helt prisgitt sine voktere. Politiet og påtalemyndigheten har ansvar for at det er lovlig grunnlag for hver enkelt frihetsberøvelse fra innsettelse til løslatelse. Politiet og påtalemyndigheten har ansvar for at den frihetsberøvedes grunnleggende behov og rettigheter er oppfylt til en hver tid. Det krever at den enkelte som har …
Fradømmelse av stilling
Av straffeloven § 29 følger at den som har begått en straffbar handling som viser at vedkommende er uskikket til eller kan misbruke en stilling, når allmenne hensyn tilsier det, kan bli fratatt stillingen eller fratatt retten til for framtiden å ha en stilling. Politiet og påtalemyndigheten er ut fra sin oppgave i samfunnet avhengig …